Pages

Thursday, June 14, 2012

Saffron - Penguat Minda

Assalamualaikum..



Kali ni nak cerita tentang kelebihan Saffron@Za'faran..kereta standard beli masa balik Sg Besar..tengok-tengok barang sekali terjumpa pulak..terusla beli..

Saffron ni sebenarnya mak mertua sy yang advise, dia beli kat mekah masa buat haji tahun 2009..sebab takut saffron yang mak mertua sy kasi tu dah expired so kereta standard pon cari la..tak sangka pulak terjumpa dekat satu pasaraya kat Sg Besar..mak mertua sy kata dia beli kat Mekah RM15 untuk 1.5 gram, tapi kat sini kereta standard beli RM30 untuk 1 gram..satu kotak kecik tu adalah 1 gram..


Madu pon kereta standard beli yang ada saffron..ni sebab kitorang 3 beranak batuk hari tu, tu yang beli madu tu..satu sudu untuk kitorang, setengah sudu untuk Qayyum..amalkan setiap hari..



Katanya, saffron ni elok untuk menguatkan minda..so sy pon google tentang kelebihan saffron ni dan terjumpa dalam jurnal kesihatan..jadi sy kongsikan di sini tentang kelebihannya..


Kereta standard masukkan 3 urat saffron ni dalam setiap botol air..air akan bertukar jadi kuning sket tapi tak menjejaskan rasa pon..pendek kata tak rasa apa-apa, rasa air kosong jer..kereta standard kata lagi, saffron ni elokla untuk Qayyum dan sy sebab sy kan belajar lagi..supaya tak mudah lupa..insyaallah..Qayyum pon suka minum air masak..


Sumber : http://jurnal-kesihatan.blogspot.com

Hikmat Za’faran - Penguat Minda




Za’faran adalah sejenis pokok herba dari Loridacces dengan ketinggian 10 hingga 30 cm. Bunga Za’faran mempunyai 3 kelopak bunga dan 3 kelopak daun yang berwarna unggu. Adalah sangat menarik diketahui hanya 5 hingga 7 kilogram Za’faran kering yang dapat diperolehi dari satu hektar tanah. Za’faran tergolong antara bahan yang termahal di dunia. Za’faran mempunyai khasiat dan nilai komersial yang tinggi.
Filamen Za’faran, sebenarnya adalah stigma kering dari bunga Saffron. Setipa bunga tersebut hanya mempunyai 3 filamen stigma sahaja. Za’faran (Saffron) merupakan rempahan yang paling berharga dan termahal di dalam dunia. Harga Za’faran boleh mencecah dari RM1,700.00 hingga RM23,000.00 sekilo!
Tetapi oleh kerana bau dan kuasa pewarnanya yang sangat kuat, hanya sedikit sahaja Za’faran yang diperlukan. Za’faran digunakan untuk warna kuning-kemerahannya yang terang dan juga kerana bau dan rasanya yang pekat dan kuat.
Khasiat utama Za’faran ialah merangsang pertumbuhan sel-sel otak manusia. Menguatkan ingatan. Amat baik jika dimakan bersama madu asli.
Saidina Ali (R.A) pernah menyatakan:
'Barangsiapa yang memakan za'faran da dimakan bersama madu sebanyak 2 sudu setiap hari, maka dikagumi ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir"

KHASIAT ZA'FARAN
(Berdasarkan kitab-kitab perubatan Islam & maklumat internet)

" Mencerdaskan minda, penyakit radang paru-paru, sakit tekak dan tonsil
" Sebarang masalah kulit, menghindarkan batuk dan selsema
" Sakit kepala atau migrane dan asma" Muntah-muntah, penyakit buah pinggang
" Gila babi atau sawan, sukar tidur malam (insomnia)
" Demam. Masalah limpa, pembuka selera makan, penyakit kanser, lumpuh
" Bengkak hati atau hipatitis A dan B
" Memudahkan penghadaman, menghilangkan bau mulut
" Membuang angin dan asid yang berkumpul dalam perut
" Menambahkan tenaga zahir dan batin
" Masalah mati pucuk, sembelit
" Pertumbuhan akal dan fizikal bayi serta kanak-kanak
" Awet muda dengan kulit cerah dan bersih
" Bahan penenang bagi masalah kemurungan & runsing
" Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi
" Melancarkan perjalanan haid yang tidak menentu
" Menguatkan ingatan dan menghilangkan keletihan
" Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain, insya' Allah

Za'faran merupakan herba yang sangat terkenal dan termahal, dikenali sebagai " King Of Spices ". Terlalu banyak dalam kitab menyatakan bahawa Za'faran sangat baik untuk kecerdasan minda. Dalam kitab Tibbul Imama A'li , muka surat 381, Saiyidina Ali (k.w) menyatakan:
Maksudnya:


"Sesiapa yang mengambil sebahagian Za'faran tulen dan Su'dun satu bahagian dicampurkan dengan 'asal (madu), diminum sebanyak dua misqal (dua sudu) pada setiap hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir."



KEISTIMEWAAN ZA'FARAN


ZA'FARAN adalah salah satu bahan rempah yang termahal didunia. Ia digunakan secara meluas di seluruh dunia terutama di Timur Tengah seperti India yang menggunakannya sebagai bahan asli untuk melazatkan masakan atau sebagai pewarna dan dianggap bahan terbaik untuk kesihatan.

1. DARI SEGI PERUBATAN


Dios Cerides - seorag doktor bangsa Greek dari UK menganggap ZA'FARAN mempunyai nilai perubatan seperti HIPPOCRATES, TEOFAOTO, GALENO dan lain-lain therapist menganggapnya sebagai bahan pembuka selera, membantu mengurangkan masalah ketidak hadaman makanan dan memberi manfaat kepada bayi & kanak-kanak.


Malah pada masa kini di INDIA, ianya digunakan sebagai penyembuh masalah pencernaan. Hasil kajian telah mendapati bahawa ZA'FARAN kaya dengan vitamin B2 dan Riboflavin. Kajian oleh Allan Conney (New Jersey) pula bahaw ZA"FARAN dapat mengelakkan sisitem pencernaan daripada kanser (Le Fiigaro Magazine 23/12/1994)
Di Eropah ZA'FARAN bayak digunakan di farmasi dan homeopathy sebagai bahan penenang kepada masalah jiwa yang tertekan.Kini ZA'FARAN digunakan dalam membuat minuman pencernaan dimana warnya yang keemasan itu di manfaatkan.


Di Mesir, ZA'FARAN telah dikenali semenjak 1500 tahun sebelum masihi (1500 BC) sebagai tumbuhan yang berguna untuk kesihatan seperti HIPPOCRATES, TEOFAOTO, GALENO dan lain-lain therapist menganggapnya sebagai:


" Membantu pencernaan makanan" Menghindarkan batuk dan radang paru-paru" Mengurangkan maslah tidak boleh tidur malam" Memberi ketenangan kepada kanak-kanak waktu tumbuh gigi" Membantu mengeluarkan angin yang terkumpul di sistem pencernaan perut" Air anti spashodic


ZA'FARAN telah digunakan semenjak beribu tahun dahulu oleh 'therapist' dan pengusaha-pengusaha perubatan herba sebagai ramuan ubaat seperti:
" Melancarkan haid yang tidak menentu" Awet muda dan menambah tenaga zahir dan batin" Baik untuk sakit kepala bila ditampal di kepala" Membantu menenangkan jiwa yang tertekanDi negara-negara Asia larutan ZA"FARN digunakan untuk membuat alat solek yang paling mahal serta kemampuannya merawat jerawat atau penyakit kulit yang lain dengan berkesan. Pada zaman silam ianya hanya terhad kepada wanita golongan di raja kalangn bangsawan dan saudagar


ZA'FARAN bukan sahaj melicinkan kulit malah boleh membuatkan kulit cerah, sebab itulah di India terutamanya, wanita yang mengandung biasanya membubuh dua tiga urat 'filamen' daripad ZA'FARAN tersebut ke dalam susu dan di minum.


2. UNTUK MASAKAN


ZA'FARAN telah menjadi bahan terpenting dalam masakan antarabangsa. Di India ZA'FARAN mempunyai banyak kegunaan di dalam nasi, minuman dan pencuci mlut. Di Negara Teluk, tetamu dihidangkan dengan minuman di mana campurannya ialah kopi ZA'FARAN dan sejenis rempah (cardamurui) serta dihidangkan bersama ZA'FARAN.


Sirap yang menyegarkan juga di sediakan dengan ZA'FARAN. Di Sepanyol sejenis maskan yang menggunakan ZAA"FARAN 'Spanish Cuisine' sangat terkenal diseluruh dunia. Biasanya pelawat atau pelancong yang datang ke Sepanyol tidak akan meninggalkan negara tersebut sebelum menjamah 'Spanish cuisine' tersebut. Penggunaan meluas ZA'FARAN di Sepanyol sebagai ramuan masakan boleh digambarkan dengan di beberapa buah buku masakan silam seperti Libro Del Arte De Cocina (1599 Ad) De Diego Granado, Libro De Paste Leria (1611 Ad)
Di Itali "Rissoho A La Milanese" adalah makanan termasyhur. Di Sweden terdapat hidangan menyambut tetamu dengan menghidangkan 'Cake Za'faran'. Di Jepun penggunaan ZA"FARAN juga bertambah dan mereka juga gemar memakan ikan yang dihidangkan secara mentah bersama ZA"FARAN kerana ianya menambahkan lagi kelazatan ikan tersebut dan mengeluarkan warna keemasan pada daging ikan tersebut.


3. UNTUK MINYAK WANGI


Di timur tengah selain berkhasiat menyembuhkan sakit kepala, ianya juga digunakan sebagai minyak wangi berjenama ATTAR yang dipanggil 'ZA"FARAN ATTAR' ianya mengeluarkan jenama bertaraf antarabangsa.



4. INDUSTRI TENUSU


ZA'FARAN telah memberikan warna yang cantik danmenyerikan mentega dan keju. Ianya juga menambahkan kelazatan dan Za'faran juga digunakan dalam membuat ais krim.


5. TEMBAKAU BERPERISA


Kebanyakan di India di mana mereka menggunakan tembakau berperisa Za'faran yang dipanggil "Za'farn Zarda". Ianya menjadi sungguh enak.


6. INDUSTRI MAKANAN


Telah digunakan secara meluas termasuk makanan yang telah diproses.


7. BAHAN PEWARNA


Catatan sejarah menunjukkan bahawa banyak bangsa di dunia menggunakan ZA'FARAN yang keemasan sebagai bahan penyeri kulit seperti bangsa Irish, India, Jepun dan lain-lain serta pakaian. Sehingga sekarang sami-sami buddha masih menggunakan ZA'FARAn sebagai bahan pewarna bagi kain selepang yang mereka gunakan serta di dalam lukisan-lukisan mereka.


8. POKOK ZA'FARAN


Za'faran dalah sejenis pokok herba dari Loridacces dengan ketinggian 10 hingga 30 cm. Bunga Za'faran mempunyai 3 kelopak bunga dan 3 kelopak daun yang berwarna unggu. Adalah sangat menarik diketahui hanya 5 hingga 7 kilogram Za'faran kering yang dapat diperolehi dari satu hektar tanah. Za'faran tergolong antara bahan yang termahal di dunia. Za'faran mempunyai khasiat dan nilai komersial yang tinggi. Kajian saintis membuktikan bahawa Za'faran berpotensi digunakan sebagai salah satu eleman penting dalam penghasilan produk kecantikan kulit. Penggunaan Za'faran bukan sahaja dapat mencerahkan kulit, sekaligus dapat melembutkan kulit. Bagi anda yang mengidamkan kulit yang cerah, Za'faran adalah jawapannya. Bagi ibu-ibu mengandung Za'faran dapat mempengaruhi kecantikan kulit bayi dalam kandungan. Ujian klinikal mengesahkan bahawa ekstrak Za'faran mempunyai nilai perubatan. Za'faran berpotensi untuk menurunkan tekanan darah dan kadar denyutan jantung serta melancarkan sistem respirasi.


9. KESESUAIAN FARMASIUTIKAL


Seperti lain-lain rempah, Za'faran juga terkenal dengan kelebihan farmasiutikal dari zaman dahulu dan daripada penyelidikan sains moden, dari segi kegunaannya di dalam ubatan tradisional dan herba. Kini, Za'faran juga digunakan dalam menghasilkan ubatan menggantikan bahan kimia. Kajian membukikan bahawa Za'faran adalah bahan terpenting untuk ubatan kimia dan akan menjadi satu revolusi di dalam industri farmasiutikal.
Yang ni pulak khasiat habbatus sauda, tapi dalam bahasa indonesia pulak..ada banyak sangat kelebihan habbatus sauda ni rupanya..

Habbatus Sauda - Ubat Segala Penyakit




Jintan hitam (the Black Seed) adalah ubat alami telah digunakan sejak dulu. Mulanya ini digunakan oleh orang-orang Parsi dalam masakan dan ubatubatan mereka. Jintan hitam adalah herba yang berasal dari kawasan Mediteranean, namun kini ia juga ditanam di Afrika Utara dan sebahagiannya di Asia seperti India.

Jintan hitam diperoleh dari bijinya. Pokoknya mengeluarkan bunga berwarna ungu muda atau putih.Buahnya berbentuk kapsul yang mengandung banyak biji kecil berwarna putih dan berbentuk trigonal.Setelah matang kapsulnya terbuka dan bijibiji ini akan berubah menjadi hitam. Minyak dari jintan hitam ini dijumpai dalam makam Fir’aun yang terkenal, Tuthankamen. Ia juga digunakan oleh Cleopatra untuk kesihatan dan kecantikannya.
Jintan hitam digunakan ahli pengobatan Yunani untuk mengobati sakit gigi, sakit kepala, hidung tersumbat dan mengatasi parasit usus seperti cacing. Ahli perubatan Islam yang terkenal, Ibnu Sina di dalam bukunya menyatakan bahwa jintan hitam dapat digunakan untuk meningkatkan metabolisme dan meningkatkan semangat. Jintan hitam juga dikenal sebagai BRM (Biological response Modifier) kerana di barat ada penelitian yang menunjukkan bahwa ekstrak dari bijinya bersifat toksik kepada sel kanser. Penelitian ini dilakukan terhadap tikus. Penelitian ini juga menunjukkan, sel kanser yang diberi ekstrak jintan hitam dalam inkubator tidak dapat menghasilkan faktor untuk pertumbuhan (Fibroblast Growth Factor) dan protein berkolagen yang diperlukan untuk pertumbuhan tumor.

Jintan hitam atau Habbatus sauda atau bahasa ilmiahnya Nigella Sativa telah digunakan di banyak negara Timur Tengah untuk pengobatan alami selama lebih dari 2000 tahun. Sejak tahun 1960 terdapat lebih dari 200 studi di berbagai universiti berbagai negara yang telah menemukan manfaat luar biasa dari habbatus sauda ini. Para ilmuwan di Eropa barubaru ini menyatakan bahwa Habbatus sauda (the Black Seed) bekerja sebagai anti bakteri dan anti jamur. Para ilmuwan imunobiologi dan kanser menemukan bahwa herbal ini dapat merangsang sumsum tulang dan selsel kekebalan tubuh untuk meningkatkan produksi interferon serta melindungi selsel normal terhadap efek-efek virus yang merosak sel, juga menghancurkan selsel tumor.
Beberapa manfaat jintan hitam :

1. Menguatkan sistem kekebalan tubuh

Jintan hitam/Habbatus sauda dapat meningkatkan jumlah selsel T yang baik untuk meningkatkan selsel pembunuh alami. Prof. G. Reimuller, Direktor Institut Imunologi dari Universitas Munich mengakui bahwa ekstrak habbatus sauda berkhasiat meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan dapat digunakan sebagi bioregulator. Dengan demikian habbatus sauda dapat dijadikan ubat bagi penyakit yang menyerang kekebalan tubuh seperti kanser dan AIDS.

2. Meningkatkan daya ingat dan konsentrasi

Dengan kandungan asam linoleat (omega 6) dan asam linolenat (omega 3), habbatus sauda merupakan nutrisi bagi sel otak yang berguna untuk meningkatkan daya ingat dan kecerdasan. Habbatus sauda juga memperbaiki peredaran darah ke otak dan sangat cocok diberikan pada kanak-kanak.

3. Meningkatkan bioaktivitas hormon

Hormon adalah zat aktif yang dihasilkan oleh kelenjar endokrin yang masuk dalam peredaran darah. Salah satu kandungan habbatus sauda adalah sterol yang berperanan aktif pada sintesis dan bioaktivitas hormon.

4. Menetralkan racun dalam tubuh

Racun dapat mengganggu metabolisme dan mengurangi fungsi organ penting seperti hati, paruparu dan otak. Keracunan dapat menimbulkan gejala berupa diare, pusing, gangguan pernafasan dan daya konsentrasi yang menurun. Habbatus sauda yang mengandung saponin dapat menetralkan dan membersihkan racun dalam tubuh.

5. Mengatasi gangguan tidur dan stress

Saponin yang terdapat di dalam habbatus sauda memiliki fungsi seperti kortikosteroid yang dapat
mempengaruhi metabolisme karbohidrat, protein dan lemak serta mempengaruhi fungsi jantung, ginjal, otot tubuh dan syaraf. Saponin berfungsi untuk mempertahankan diri dari perubahan lingkungan, gangguan tidur dan dapat menghilangkan stress.

6. Anti histamin/anti alergi

Histamin adalah sebuah zat yang dilepaskan oleh jaringan tubuh yang memberikan reaksi alergi seperti pada asma. Dari minyak habbatus sauda dapat diisolasi ditymoquinone. Senyawa pada minyakyang volatil (mudah menguap) ini disebut nigellone. Pemberian minyak ini berdampak positif terhadap penderita asma. Penelitian yang dilakukan Nirmal Chakravaty MD tahun 1993 membuktikan bahwa kristal dari nigellone memberikan efek supressive. Kristakkristal ini dapat menghambat protekinase C, sebuah zat yang memicu pelepasan histamin. Penelitian lain membuktikan hal serupa. Ahli imunologi dari Universiti Munich Dr. Med Peter Schleincher melakukan pengujian terhadap 600 orang yang menderita alergi. Hasilnya cukup meyakinkan, 70% yang menderita alergi terhadap serbuk, jerawat dan asma sembuh setelah diberi minyak nigella (Habbatus sauda). Dalam prakteknya, Dr. Schleincher memberikan resep habbatus sauda kepada pesakit penderita influenza.

7. Memperbaiki saluran pencernaan dan sebagai anti bakteria

Habbatus sauda mengandungi minyak atsiri dan volatil yang telah diketahui manfaatnya untuk memperbaiki pencernaan. Secara tradisional minyak atsiri digunakan untuk ubat diare. Tahun 1992, jurnal Farmasi Pakistan memuat hasil penelitian yang membuktikan bahwa minyak volatil dari habbtaussauda lebih mampu membunuh strainbakteri V Colera dan E Coli dibandingkan dengan antibiotic seperti Ampicillin dan Tetraciclin.

8. Melancarkan air susu ibu

Kombinasi asam lemak tidak jenuh dan struktur hormonal yang terdapat dalam minyak habbatus sauda dapat melancarkan air susu ibu. Penelitian mengenai ini dipublikasikan dalam literatur penelitian di Universiti Potchestroom tahun 1989.

9. Tambahan nutrisi pada ibu hamil dan balita

Pada masa pertumbuhan, anak memerlukan nutrisi untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh secara alami terutama pada musim hujan di mana anak mudah terkena flu atau pilek. Kandungan omega 3, 6, 9 yang terdapat dalam habbatus sauda merupakan nutrisi yang membantu perkembangan jaringan otak janin.

10. Anti tumor

Pada kongres kanser internasional di New Delhi, minyak habbatus sauda diperkenalkan ilmuwan dari laboratorium Kanser dan Imunologi, California Selatan. Habbatus sauda dapat merangsang sumsum tulang dan selsel kekebalan. Senyawa yang terkandung di dalamnya dapat menghancurkan selsel tumor dan meningkatkan antibodi.

11. Nutrisi bagi manusia

Habbatus sauda yang kaya akan kandungan nutrisi sangat ideal untuk lansia terutama untuk menjaga daya tahan tubuh dan revitalitas otak agar tidak cepat pikun. Habbatus sauda mengandung 15 macam asam amino termasuk di dalamnya 9 asam amino essensial. Asam amio essensial tidak dapat diproduksi oleh tubuh dalam jumlah yang cukup sehingga perlu adanya suplemen yang dapat mencukupinya seperti habbatus sauda. Jintan hitam mengangung bahan aktif yang disebut Nigellion dan Timocinon. Nigellion dan Timocinon berfungsi dalam dalam tubuh sebagai anti histamin/anti alergi, antioksidan, anti infektif dan broncodialating (melonggarkan tenggorokan). Selain itu juga kaya akan sumber asam lemak tak jenuh seperti asam linoleat, arakidat, eikosanoat dan asam lemak rantai sedang seperti asam miristat, palmitat an stearat. Asamasam lemak ini membantu tubuh mencegah infeksi, meningkatkan sistem kekebalan an mengendalikan reaksi alergis. Asam linoleat gamma juga dapat membantu menstabilkan membran-membran sel. Ada sebuah percobaan yang bisa kita lakukan. Masukkan vetsin ke dalam air panas, tunggu hingga larut lalu masukkan iodin ke dalam vetsin tersebut. Air tadi akan berubah menjadi kebiruan. Ini dapat dimisalkan bahwa tubuh manusia kemasukan bahan kimia yang berupa racun. Setelah itu, masukkan serbuk jintan hitam yang telah ditumbuk ke dalam larutan vetsin tersebut dan aduklah. Warna air itu dengan serta merta akan melarutkan warna kebiruan hingga jernih kembali. Walau kesan warna hitam dari jintan hitam tampak namun warna kebiruan akan hilang. Ini berarti bahwa jintan hitam dapat melarutkan toksin/racun dalam tubuh kita. (diramu dari berbagai sumber)

Rasulullah saw bersabda: ”Gunakanlah Habbatus sauda, karena di dalamnya terdapat ubat untuk segala macam penyakit kecuali as asam (maut)” (Shahih Bukhari dan Muslim)

Setiap penyakit itu pasti ada obatnya, berdasarkan sabda Rasululloh Shallallahu `alaihi wa sallam berikut:
Dari Jabir radhiyallahu `anhu, Rasululloh Shallallahu `alaihi wa sallam bersabda : “Setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Oleh karena itu, barang siapa yang tepat dalam melakukan pengubatan suatu penyakit, maka dengan izin Allah `Azza wa Jalla dia akan sembuh.” [HR. Muslim, dalam Kitab asSalaam, bab Li kulli Daain Dawaa wa Istihbabut Tadaawii, Hadits no. 2204]

Dan kewajiban kita adalah berikhtiar dalam mencari ubatnya dengan usaha yang maksima. Dalam usaha kita mengubati penyakit yang diderita, kita harus memperhatikan 2 hal:
Pertama, bahwa ubat dan doktor hanya sarana kesembuhan, sedangkan yang benarbenar
menyembuhkan adalah Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Kedua, ikhtiar tersebut tidak boleh dilakukan dengan caracara yang haram dan syirik. Yang haram ini seperti; berubat dengan menggunakan ubat yang terlarang atau barangbarang yang haram, karena Allah tidak menjadikan penyembuhan dari barang yang haram. Dan tidak boleh pula berubat dengan halhal yang syirik, seperti pengubatan alternatif dengan cara mendatangi dukun, tukang sihir, paranormal, orang pintar, menggunakan jin, pengobatan jarak jauh atau yang semisalnya yang tidak sesuai dengan syari’at, sehingga dapat mengakibatkan jatuh ke dalam syirik dan dosa besar yang paling besar. (Do’a & Wirid, karya Ust Yazid Jawas hal. 354)

Salah satu metode pengobatan yang dianjurkan oleh Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam adalah dengan ubat alami Habbatus Sauda’, berikut ini adalah pembahasannya: Dari Abu Hurairah radhiyallahu `anhu, Rasululloh Shallallahu `alaihi wa sallam bersabda : ” Dalam Habbatus Sauda’ ada obat dari segala penyakit, kecuali asSaam”.

Ibnu Syihab (seorang rawi hadits ini) mengatakan : “asSaam adalah kematian, dan Habbatus [HR. Bukhori, dalam Kitab atThibb, bab alHabbatus Sauda’, Hadits no. 5688]

Dari `Aisyah radhiyallahu `anha, Rasululloh Shallallahu `alaihi wa sallam bersabda : ” Sesungguhnya Habbatus Sauda’ ini adalah ubat dari segala penyakit, kecuali asSaam”.

Aku berkata (Perawi hadits ini, yakni Kholid bin Sa’ad): “apa itu asSaam?”
dijawab (yakni oleh Ibnu Abi Atiq): “Kematian”. [HR.Bukhori, dalam Kitab atThibb,bab alHabbatus
Sauda’, Hadits no. 5687]

Dari Abu Hurairah radhiyallahu `anhu, Rasululloh Shallallahu `alaihi wa sallam bersabda : “Tidaklah ada suatu penyakit, kecuali dalam Habbatus Sauda’ terdapat kesembuhan baginya, kecuali asSaam (kematian)” [HR. Muslim, dalam Kitab asSalaam, bab atTadawi bil Habbatis Sauda’. Hadits no. 2215]

Nama lain dari hebal alami Habbatus Sauda` adalah Nigella Sativa, alKarawiyyah asSauda’,alKamoun alAswad, asySyuniz, black cumin, kerosene, coal oil, carazna.

Menurut beberapa hasil penelitian, Habbatus Sauda` memiliki khasiat –dengan izin Allah– :
Sauda’ adalah asySyuniz.”

1. Menguatkan immunity system pada diri manusia.
2. Melawan & menghancurkan selsel kanser/tumor.
3. Mengobati reumatik, peradangan serta infeksi.
4. Menghentikan dan menyembuhkan penyakit pilek.
5. Jika digoreng & dibakar kemudian dicium terusmenerus dapat mengeliminasi gas (dalam)perut.
6. Membunuh cacingcacing mparasit jika dimakan sebelum makan pagi dan jika  diletakkan diatas perut dari bagian luar sebagai aromaspa atau luluran.
7. Minyaknya bermanfaat untuk menyembuhkan gigitan ular, juga bengkak di dubur dan tahi lalat.
8. Menghilangkan sesak nafas & sejenis kesulitan nafas, melonggarkan penyumbatan akibat kahak.
9. Melancarkan haidh yang tersendat.
10.Jika dibalutkan, bermanfaat untuk menyembuhkan pusing yang parah.
11.Apabila dimasak dengan cuka bersama kayu pinus dan kemudian dibuat untuk  berkumur, maka hal itu akan menghilangkan sakit gigi yang disebabkan sensitifitas terhadap dingin.
12.Jika diminum, biji ini akan melancarkan kencing, haidh dan ASI.
13.Menyembuhkan gigitan Labalaba.
14.Bila dibakar, asapnya dapat mengusir serangga.
15.Menghilangkan sendawa asam yang berasal dari dahak dan melancholia (gangguan yang disebabkan kesedihan yang terusmenerus depresi sehingga merusak bagian empedu).
16.Menghilangkan Kusta (lepra).
17.Menghilangkan demam Quartan (yakni demam yang menyerang manusia selama sehari kemudian mereda selama 2 hari kemudian menyerang lagi ketika hari ke4).
18.Jika ditumbuk dan dibuat adunan dengan madu dan air hangat dapat menghancurkan batu yang muncul dalam ginjal dan kandung kemih serta sifat diuretic (memperlancar air seni).
19.Apabila digoreng dan dicium terusmenerus dan dicampur dengan cuka dapat menyembuhkan jerawat dan kudis serta menghilangkan peradangan yang lebih  kronisdari jerawat (tumor).
20.Jika digoreng tanpa minyak dan ditumbuk serta dicampur dengan minyak zaitun kemudian diteteskan ke dalam hidung 3 tetes akan menyembuhkan gejala pilek  yang disertaibersinbersin.
21.Jika dibakar dan dicampur dengan lilin dan minyak inai/henna atau minyak bunga iris serta dibalurkan pada borokborok/ koreng yang keluar di betis setelah dibersihkan dengan cuka,maka akan dapat menghilangkannya.
22.Bermanfaat untuk menyembuhkan bekas gigitan anjing (Rabies) dan aman dari  kematianakibat rabies.
23.Jika dihirup akan bermanfaat bagi hemiplegia (semiparalysis/lumpuh separuh).
24.Jika enzoat (celak persia) dicampur dengan air & dibalurkan ke lingkaran dubur (lobang dubur/anus)dan juga diminum dengan dosis sekitar 25 gr akan  menyembuhkan Bawasir.
25.Jika disedot melalui hidung akan bermanfaat menghentikan air yang keluar pada mata.
Sekian..

12 comments:

  1. Assalamualaikum, saya ade jual saffron dr iran grade 1. Sy tgk akak beli saffron di sg besar, bagus akak mengamalkan saffron ni. Saya ade jual, 10gram rm85. Kakak saya belajar di egypt. Kalau berminat bole la email nellyaikha@hotmail.com

    ReplyDelete
  2. W'salam..sangat murahla rm85 utk 10gram..nnt kalau dah habis sy order kat awak yer..thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, kami nak semua org dpt mengamalkan khasiat saffron ni. Sebab memang bagus. Akak bg la email akak kat saya. Email saya: nellyaikha

      Delete
  3. Salam, Saffron Poshali yang ditempah baru sahaja tiba dari Iran minggu ini,original dan gred A,menghasilkan air warna kuning(hati2 memilih saffron kerana banyak yang palsu menggunakan warna tambahan). Kami order dari syarikat Zargol Saffron,fresh dari ladang.Untuk tempahan, sila hubungi saya di www.facebook.com/zouksaffron atau email binaminda@gmail.com.atau call 014-6245 445 Cepat!sementara stok masih ada!

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Boleh tahu awak beli saffron di sungai besar, spesifiknya kat mane ye? saya tgh cari saffron ni..

    TQ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai fatiha, sy beli kat kedai kassim kadir, just tanya staff kat situ jer kalau tak jumpa cari..

      Delete
  5. Kalau nak bli,saya pun ade jual.saya kat putrajaya..kalau nak saya pos terus. nak maklumat lanjut www.zouksaffron.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. mana beli madu plus saffron tuh yerr??

    ReplyDelete
  7. mana nak beli madu plus safron tuh yerr??

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba cari kat kedai2 yg jual kurma tu..madu yang ni sy beli kat kampung, sg besar..

      Delete
  8. Saffron boleh dibeli di haniffa jln masjid india kl...diletakkn di setiap cashier...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum... minyak safaron dan juga bunga zafaron.. saya ada jual 017-2189628.. wsap untuk picture..
    en mussalman.. made in iran.. 03/2015

    ReplyDelete