Pages

Showing posts with label RUMAHKU SYURGAKU. Show all posts
Showing posts with label RUMAHKU SYURGAKU. Show all posts

Monday, August 24, 2015

Project Dapur - Kitchen Cabinet


Assalam..


Lepas jer pindah masuk rumah, banyak benda tak complete sebenarnya macam rail langsir dengan langsir tak pasang lagi tapi langsir dah ada dah.
Asalnya langsir tu untuk rumah lama tapi tak pasang pon so guna jelah kat rumah baru.
Tapi tak pasang rail lagi..cemana kan..
Later jelah buat langsir utk satu rumah, slowly kene kumpul dana ni.


Sofa kitorang cuma ada L shape sofa, tu pon dah terkoyak kulit.
Jadi kitorang hantar semula kat kedai perabot utk repair..
Macam membazir dan takde kepentingan sangat nak beli yang baru.


Meja makan pon kitorang takde.
Meja makan yang kat rumah sewa tu pon ihsan mak mertua tapi bila letak benda yang panas permukaan meja tu jadi menggelembung2..
So masa kat rmh sewa lama tu sy cover dengan alas meja xdelah perasan sangat tapi sy decide taknak bawak meja tu dah..plannyer beli baru jer, meja kecik 4 kerusi pon takpe..dah ok dah pada sy..


Kitchen cabinet pon asalnya taknak buat la lagi sebab fikirkan budget tak cukup. Kononnye nanti lah kot bila ada duit lebih..
Sekali bila dah pindah rasa sakit jer mata, barang2 dapur semua masuk dalam kotak dengan kotak hood dapur yang sebesar2 alam tu pon letak kat dapur jugak..
Dapur dahla sempit nak lalu lalang pon susah.. 
Nak cari barang pon kene punggah2 kotak2..walaupon dah label tak jumpa juga sebab ada barang yang tak label..hehe


Fikir punyer fikir, takpelah kene jugak buat kitchen cabinet ni.
So sy decide buat jelah, kemudian nanti pon nak buat jugak..
Sy survey 2 tempat jer sebab kat area Bentong tu kan limited.
Satu kat Bentong satu lagi kat Karak dan sy decide utk ambik yang kat Karak tu sbb harga macam murah sikit.

Tokey cina tu pon datang ukur dan bagi sebut harga.
Sy ni biasa2 je so pilih kitchen cabinet pon kalau boleh nak yang murah2 jer. tapi cantikla kan..hehe
Cina tu kata ambik masa 10 hari lepas tu dia akan datang pasang.


Lepas 10 hari, diorang pon datang pasang.
Tarikh pasang kitchen cabinet adalah pd 17/8/2015, hari Isnin.
Cina tokey ni dah uncle2..yang partner2 dia pon semua uncle2 jugak..hehe 
Takde pekerja pon, diorang sendiri bos, diorang sendiri yang buat kerja pasang2 ni..


Ni keadaan dapur sebelum pasang kitchen cabinet..
Sila abaikan bontot kuali yang hitam legam itu yer..maafkan sy..hehe


Masa ni nampak kemas sebab kitorang dah keluarkan semua barang2 yang kat bawah tu kalau tak memang penuh atas dengan bawah table top tu.
Untuk table top tu sy guna tile jer bukan granit marble..
Granit mahal ooo, tak mampu kot sebab dah over budget.
So table top dah buat awal2 sekali masa renovation dapur haritu.



Haa tu dia sebahagian barang2 yang letak kat dapur.
Dalam bilik pon penuh jugak..


Haa, meja ni baru beli jugak..memula ingat nak 4 kerusi jer tapi bila compare harga dengan design yang agak biasa2 so sy decide beli jerlah yang 6 kerusi ni..


Tapi bila letak kat dapur agak sempit sikitla sebab ruang terhad.
Malas nak letak kat depan sebab mesti budak2 memanjat karang.
Tunggu budak besar sket nanti boleh alih kot meja ni..
Nanti sy blog gambar yang kemas dan senonoh sikitlah yer..


Kerja2 pemasangan kitchen cabinet pon bermula.
Kebetulan sy urgent haritu sebab budak2 kene chickenpox, kereta standard pulak ada hal..sebelah tengahari baru boleh balik rumah..
Maka bolehla sy monitor diorang ni buat kerja..




Pasang yang belah atas dulu..
Base kabinet ni kayu playwood jer, yang macam almari tu..
Cuma pintu jer glass..



Kabinet ni sebenarnya rendah sikit sebab lubang asap tu dah terbuat rendah.
Sepatutnya mesti sama level dengan tile dinding, kalau tak tersangkut..tu yang kene turun sket.
Tapi elok jugak tak tinggi sangat, takdelah sy asyik nak memanjat kerusi jer nak letak atau ambik barang kat sebelah rak atas tu..


Hood dengan dapur sy beli asing, brand Zanussi..
Dah beli awal2..beli kat Sen Heng jer, masa tu ada promotion..
So, untuk upah pasang hood free jer..cina ni tak cas pon..


Utk cabinet atas sy pilih color hitam, yang sebelah bawah color putih..
Tapi dr jauh nampak macam biru pulak..
Glass pintu tu satu color jer, then dia letak sticker tampal jer ikut color apa yang kita nak..
Mula2 kereta standard nak cabinet color merah tapi sy tak berkenan pulak..
Last sekali decide color hitam & putih jer senang kan..



Hood tu sy decide utk tutup jer, kan trend sekarang ni orang suka yg open..
Tapi sy suka tutup jer sebab kang bersawang plak kat area yang open tu..hehe
Lagipun sy rasa nampak kemas sikit kalau tutup.



Utk kitchen cabinet ni sy dapat tray pinggan ni dengan 3 laci jer, yang lagi semua rak 2 tingkat kat sebelah atas dan kosong jer utk cabinet sebelah bawah.



Sampai ke petang jugakla mengemas dan membersihkan dapur sebab habuk kayu dengan dinding lepas diorang dril..
Haa, perasan tak color cabinet bawah tu macam lain2 sikit, sy lupa nak tanya kenapa lain2 tapi bila tutup pintu sebelah luar tak perasan pon..sama jer color putih..
So boleh dimaafkanla kot..tak obvious sangat perbezaan dia..



Tadaa, dah siap pasang..
Bila dah siap, barulah rasa kemas dan teratur jer dapur..



Kalau perasan memula serombong asap tu direct jer so dia jadi senget sbb lubang asap dah tebuk ke depan..
Sebelah petang tu kereta standard pasangkan L-Shape supaya nampak cantik dan kemas sikit..


Harga keseluruhan utk kitchen cabinet ni adalah RM4,900.00.
Panjang cabinet adalah ebih kurang 12 - 14 kaki .
Sy bayar RM3,500 dulu the sy plan kang gaji hujung bulan baru bayar balance dia.
Tapi tokey cina tu siap kata bayar lain bulan pon takpe..
Wahh, ini sudah bagus kan..apa2 pon boleh bawa bincang..


So far sy puas hati dan sangat gembira sebab dah ada kitchen cabinet..
Harga pun reasonable.
Tapi yang tak syoknyer, asikla nak mengelap jer sebab bila table top color hitam..bila ada air kosong merecik pon ketara giler nampak macam kotor.
Lepas masak jer asikla nak mengelap dan menyental dapur..hehe..


Terima kasih sudi baca,
Sekian...


Friday, April 10, 2015

Renovation Rumah - Extend Dapur


Assalam..


Bila dah start renovation rumah, rasa happy berganda2..
Rasa tak sabar nak tunggu siap..
Rasa tak sabar jer nak pindah rumah..


Rumah ni yang First Phase so design pon memang old design la kan..
Sy dapat yg lot tengah, macam tak best sikit..tapi best tak best kene terima hakikat..redha jelah..
Kitorang sebenarnya ada budget yang sangat limited..
Nak buat macam2 tapi duit mesti tak cukup kan..
Pikir punyer pikir, kitorang decide buat yang major renovation dulu..
Dapur tu sangat penting so kenelah buat dapur..


Belakang tu ada dalam 6 ke 7 kaki so kitorang decide utk extend jer..
Bilik dengan bilik air tu tak usik..
Just tambah dapur jer..

Sebelah depan plak kitorang buat divider dulu.
Utk porch xde budget lagi..
Slowly la, nanti ada duit buat kalau tak biarkan jelah dulu..


Disebabkan kitorang ada very limited budget, so kitorang cari tukang sendiri..
Jadi kitorang upah jer tukang indon, then barang2 semua cari sendiri..

 
Tapi tak mudah sebenarnya nak cari barang2 ni..
Sebab kene buat survey dulu nak cari harga yang murah dengan design yang kita berkenan kan..
Sampai sy terpaksa ambik cuti la 2 hari tu nak cari barang2..
Lagi satu jadi macam orang giler, semua benda nak rushing sebab nak elak dr kene gst..


Survey pulak kene la tengok dua tiga kedai kan..
Barulah nama survey..
Memang letih giler, lagi pula bawa budak2 sekali..
Kesian sangat bebudak kepenatan..


Yang paling mencabar sekali nak pilih tiles la rasanya setakat ni..
Dekat 4 jam kat kedai ni utk pilih dan decide tile.
Tile pulak semua lain2 jenis.
Untuk dapur lain, dinding dapur lain pulak, tile bilik air sekali nak tukar, then pilih tiles untuk table top lagi..
Banyak sangat choice sampai rambang biji mata..hehe

Ni semua unplan, just vision nak theme rumah kita tu colour apa then pilihla tile yang mana berkenan.


Yang ni sy pilih utk table top 2x2 la kalo tak silap.
Harga pulak RM15 sekeping.



Utk tiles lantai dapur sy pilih yang 2x1 yang macam lantai kayu tu..
Yang tu permukaan tak kasar sangat dan tak licin..
Tapi yang ni mahal sikit, sekeping RM7.50..
Utk lantai dapur jer dah makan RM1000++, ini baru tiles jer tau..
Dah lari budget sikit dah kat situ..


Lepas tu survey pintu front door dgn pintu bilik..
Yang kat atas ni harga RM660 la lps diskaun..


Yang ni pulak sesuai utk bilik RM250..
Tapi end up kitorang beli pintu biasa yg belum cat.
Nak budget punyer pasal kan, cat jer sendiri..


Indon ni pantas jugakla kerja tapi kene pantau sebab kang diorang buat yang bukan2 pulak..
Kereta standard memang pegi hari2 tengok diorang buat keje, tapi singgah sekejap2 jelah..


Sinki ni kitorang dapat harga RM200 tapi ada defect sikitla, lgpon stok yang lama taukeh kedai tu nak clear stock..
Oklah jugak, yang penting sinki besar..
Satu sink je pon dah 200, baru ler tau mahal rupanya barang2 hardware neh..


Tombol dengan kepala paip ni tak ingat pulak berapa harga, lagipon kereta standard yang pilih dan beli..


Lepas tu survey pulak dapur, table top tu nak pasang dapur so nak ukur dapur siap2..
Survey 3 ke 4 kedai jugakla..
Rasanya kat SengHeng dapat murah..ada offer dapur dgn hood cuma RM1,075.

Tapi yang ni belum beli lagi, survey baru..hehe
Tungu ada budget baru boleh beli..
So ni reserve item dulu..


Minggu ni dah masuk minggu ke 3 renovation, banyak jugak dah siap..
Kereta standard kata budget dalam 2 bulan baru siap sepenuhnya..
Nanti sy update lagi..


Sekian..

Friday, April 3, 2015

Beli Rumah Lelong - Housing Loan/Pemilihan Bank


Assalam..

Entry ni dah lama dalam draff..
Sakit hati punya pasal sebab tu terbengkalai sket nak habiskan karangan..hehe


Hari kan sy ada cerita tentang kesilapan sy memilih penguam untuk urusan rumah lelong ni kat SINI
Harini nak share pulak tentang experience sy tentang membuat Housing Loan atau membuat Pinjaman Perumahan..


Kalau nak ikutkan, korang kene rajin survey bank mana yang bagi rate paling rendah..
Kalau Telekom, kitorang ada panel bank iaitu Ambank, rate utk housing Loan adalah 4.00 %..
Memang murah sangat compare dengan bank lain..


Tapi kes sy ni lain sikit sebab rumah yang sy beli tu adalah rumah lelong..
Dan bank yang melelong adalah Maybank..
Atas nasihat peguam sy, dia advice utk proceed dengan maybank jer sebab tempoh utk settle semua jual beli hartanah lelong cuma 3 bulan, so lawyer takut tak sempat..


Sebab sy takde choice, sy follow jerlah advice lawyer tu..takde experience kan..
Terpaksa ambik Maybank Islamic, rate adalah 4.55%..
Banyak kan beza 4% dengan 4.55% tu..


Tapi nak buat cemana..
Redha jelah..


Proses nak submit application semua tu sekejap jer tapi kes sy ni ambik masa yang lama.
Kesilapan terbesarnya adalah rumah lelong tu dekat Bentong tp Lawyer kat Shah Alam dan bank yang process tu pon kat Shah Alam jugak.


Dalam agreement yg dia bagi kat sy dinyatakan caj penilai oleh bank tapi yang sy sakit hati sebenarnya bank tak pegi pon.
Dahla cas sampai RM1K..kurang asam punyer Maybank..
Sy tak halal duit sy.
Dahlah hantar agreement last minute terus suruh sy sign semua, dengan alasan dah suntuk masa.
So sy pon sign jer then bila sy review balik ntahapa2 caj dia masukkan..
Stress...


So, buatlah pilihan dengan bijak.
Better pilih lawyer dekat area rumah yang dibeli tu jer sebab nanti macam2 kos kita kene caj.
Macam lawyer sy pon dia caj RM1K hanya untuk urusan submit document dr Shah Alam ke Kuantan..
Sakit hati kan..


Sekarang, rumah tengah renovate..
Seronok sangat..
Tak sabar nak pindah rumah baru..
Nanti sy update tentang renovation pulak ek..


Sekian..
Bye..




Tuesday, November 18, 2014

Beli Rumah Lelong - Pemilihan Peguam


Salam..



Sebenarnya, untuk memiliki sebuah rumah ni memang kene prepair duit saving yang banyak..
Lagi2 nak masuk rumah baru, banyak jer nak keluar duit nanti..
Sekarang sy rasa menyesal tak simpan duit banyak2 dari awal2, asik shopping jer kerjanya dulu2 tu..
Haa..kn dah menyesal, dulu masa sekolah taknak belajar rajin2 supaya dapat kerja yang bagus2 dengan gaji yang banyak lepas habis belajar..


Tapi nak menyesal sekarang pon tak guna kan..haha..
Apapun, sy tetap bersyukur apa adanya..alhamdulillah..
Insyaallah, sy akan ajar anak2 sy supaya menabung dan simpan duit dari awal..


Balik kepada cerita property lelong yang sy beli ni..
Ada banyak perkara yang sy terlepas pandang hanya kerana sy terlalu excited sangat nak beli rumah ni..


Antaranya adalah tak survey property yang dilelong tu
- Bila sy dapat POS tu, sebenarnya telah dinyatakan yang pelelong tak dapat memasuki premis atas sebab2 yang tidak dinyatakan
- Yang sy ni pulak sebab dah survey harga kat area taman tu range dalam 300K so bila dapat tahu rumah tu bank lelong dengan harga 240K terus excited nak beli kan..
- Memang sy xdapat nak tengok bahangian dalam rumah tu sebab ada orang duduk, siap ada anjing 2 ekor..kalau korang, ada berani ke nak masuk rumah yang ada anjing tu..
- Jadi sy dengan kereta standard cuma tengok rumah tu dari luar jer..


Sebab utama dia akan memberi kesusahan susulan pd loan bila bank nak buat evaluation.
Next entryla cerita pasal loan..
Kali ni nak cerita pasal pemilihan peguam.


Sampai sekarang sy masih sakit hati..


Ni adalah antara kesilapan terbesar yang sy dah buat..
Sy pilih peguam ni sebab sebelum ni abang ipar sy guna lawyer yang sama utk rumah dia tapi semuanya ok dan berjalan dengan lancar..
Lagipon dia ni jiran belakang rumah abah mertua sy kat Temerloh nun.
So kitorang ingat kalau ambik lawyer yang kenal2 ni senangla sket kerja..
Tapi tak membantu langsung dalam kes sy ni..


Sebab apa?
Lawyer ni based kat Shah Alam nun..
Property pulak kat Bentong..
Peguam pelelong kat Kuantan nun..jauh kan..
Tapi sy pon tak faham masa kitorang bagi kes, takde pulak dia advised apa2..
Accept jer kes ni..


Sangat susah..cemana nak cerita ehh..
Bila dapat bil, teka berapa lawyer charge utk harga rumah RM270K tu..
RM8K+++ tau, tu dah termasuk stamp duty..
Sakit giler hati sy..
Sedangkan rumah abang ipar sy tu RM400K baru 6 ribu jer dia punya legal fees dgn stamp duty..


Loan rumah pon dah sakit hati, dapat bil dr laywer lagi bertambah2 sakit hati..
Eiiii...


Macam2 hal la yang dah jadi..
Sepatutnya lawyer akan tolong sampai kita dapat masuk rumah tu tapi apa yang berlaku dalam kes sy ni, sy dengan kereta standard kene buat sendiri..
Kereta standard pegi check sendiri dekat pejabah tanah, check bil2, check cukai pintu, cukai tanah semua..
Kitorang kene call ke Kuantan banyak kali untuk tanya itu ini, macam2..
Yang sepatutnya lawyer tolong tapi dia cuma uruskan perkara2 penting sampai terima cek dr bank dan bayar pd peguam pelelong..
Itu sahaja..
Tapi charge tak hengat punyer..


Ini dengan rumah tak boleh masuk, dengan ada anjingnyer..
Memang macam2 hal..
Tapi takpelah, benda dah lepas..


Tapi advised sy, kalau beli property lelong sila minta advise lawyer firm yang melelong property tu dan kalau boleh ambik jer diorang, senang cerita..


Berkenaan dengan rumah yang tak boleh masuk tu, kereta standard dah jumpa dengan orang yang duduk rumah tu..
Itupon setelah dekat sepuluh kali dia pegi rumah tu, asikla takde orang jer..
Masa takde orang tu, kereta standard selamba jer masuk dalam pagar..tapi anjing tu just menyalak2 jer..
Tak gigit or kejar pon..
Lepas tu dah kenal dah, bila datang anjing tu senyap jer..


Orang yang duduk rumah tu just menyewa jer, bukanlah anak owner yang kene lelong ke apa..
Kitorang bagi tempoh sampai hujung bulan supaya dia keluar dan cari rumah sewa lain..
Harap2 semuanya berjalan lancar..


Lepas ni dah plan nak deco2 rumah..
Wahh seronoknyer nak pindah rumah sendiri..


Sekian..


Tuesday, November 4, 2014

Rumahku Syurgaku Part 2 - Rumah Lelong at Auction Day


Assalam,


Haritu kan ada cerita tentang nak beli rumah lelong dlm entry sebelum ni, click SINI
Tapi hari tu kereta standard kata entry tu takde gambar so tak menarik nak baca..
Ehh..ehh..ehh..awak, ni blog kita sukati kita la nak letak gambar ke takmo..


Disebabkan ada pengkritik, maka meh tepek banyak2 gambar sket ha..
Meh nak sambung cerita beli rumah lelong tu..



Sy dapat info tentang rumah lelong tu dekat online website : auctionmart..
Untuk dapatkan POS, kene bayar RM100 macam yang sy dah blog sebelum ni..
So, dalam POS (Proclamation of Sales) tu ada dinyatakan syarat2 untuk beli property lelong ni dan yang paling penting kita kene sediakan bank draft 10% dr harga rumah dan tarikh untuk lelongan rumah tersebut..


Sebab lelongan tu dibuat pd hari bekerja, maka sy dan kereta standard terpaksalah ambik cuti..
Lelongan dibuat di MahkamahTinggi Temerloh..
Balik kampung kereta standard la kitorang sekejap..


Lelongan akan start lebih kurang jam 10 pagi, so pagi2 lagi kitorang dah gerak..
Takut lambat pulak, biar awal sikit takper..
Sepanjang perjalanan dekat highway tu memang tengah berkabus tebal, rasa tenang jer..
Tapi dalam hati dupdap2..
Lepas solat subuh lagi dah doa macam2..cuak pon ada, maklumla ni first time experience nak beli rumah..rumah lelong plak tu..
Harap2 semuanya berjalan dengan lancarla..


Bila sampai mahkamah Temerloh tu, waktu masih awal lagi tapi tengok2 ada orang lain yang dah sampai dulu..
Laaa, ingatkan takde orang lain yang tau pasal rumah lelong ni..
Ingatkan kitorang jer, terus hancur harapan nak dapat harga rumah pada harga reserve bank tu..
Orang tu adalah 2 orang lelaki cina, adik beradik kot sebab muka seiras lebih kurang sama jer..


Tapi, sy positif jer..kalau ada rezeki adalah..


Mula2 kene masukkan bank draft dalam peti lelongan tu tapi kene pastikan isi semua maklumat kat belakang bank draft tu..


Lepas tu bermulalah episod yang menyakitkan hati..


Bila start jer bersembang2 dengan mamat cina tu..startla macam2 hal..
Diorang nampak macm memang nak beli sangat rumah lelong tu tapi atas nama isteri dia, isteri dia tak datang..mengandung katanya so dia wakilkan jer..
Kalau nak beli rumah lelong, boleh wakil tapi kene husband & wife sahaja..
Kene bawa surat nikah skali..


Kitorang pon sama2 tanya berapa budget nak bid..
Sy dengan kereta standard dah discuss sebelum tu so kitorang plan kalau bid pon tak lebih RM260K..
Reserve price rumah adalah RM240K..
Kang tinggi sangat kang takut loan tak lepas..mampus..
Kalau kita berjaya bid, tapi kemudian loan pulak tak lepas memang akan burn la deposit tu..
Sayang woi kalau burn..


Tetiba diorang pon budget dalam RM250-260K jugak..
Ish sama la pulak..
Ok takpe..


Sembang punyer sembang..
Mamat cina tu kata dia dah pernah ada experience pegi auction tapi kat KL la sebelum ni..
Tapi lagi katanya tak pernah berjaya bid..
Siap kata orang melayu ni kaya2 sebab selalu bid harga tinggi lebih dari market price..


Bila dah lama sket sembang tu diorang pon kata dia nak sangat rumah tu..
Siap offer RM2K supaya sy drop nama dr masuk bid..
Ciss bedebah betul, time ni sy dah rasa sakit hati giler..


Dia ingat sy main2 ker nak beli rumah..
Dari awal tahun lagi kitorang survey, mentawaf kawasan, tengok macam2 rumah, deal dengan macam2 owner dan macam2 hal lagi..
Memang sy bersungguh2 la nak beli rumah tu..


Lepas tu dah malas nak duduk dekat2 sebab diorang ni asikla nak offer duit..
Kereta standard pon dah macam nak surrender dah mula2 tu..
Tapi sy keraskan hati jugak..
Sy memang takkan offer duitla dekat diorang, sebab utamanya kitorang memang dah takde duit..


Lepas tu diorang pon start buat cerita dongeng..
Sekarang duduk sewa rumah kampung, rumah papan katanya..
Diorang ada baby, isteri pulak tengah pregnant lagi..
Lepas tu siap cakap anak dia selalu kene gigit nyamuk..
Motifff???
Habis ko ingat anak aku kat rumah tak pernah kene gigit nyamuk?
Ada aku kesah..


Lagi2 nak provoke dengan offer duit..
Dari 2K dia up pegi 3K..
Lepas tu sy dah paham dah mamat cina ni memang kurang asam keping betulla..
Sampai satu tahap sy dah tak tahan, dah duduk jauh pon diorang datang dekat jugak so sy cakap direct jer..kita masuk bid jer, kalau rezeki u, u dapat rumah tu..kalau bukan rezeki u, makna rezeki i la..


Settle mamat cina 2 orang tu, sy ingatkan itu jelah saingan sy rupanya ada lagi sorang lelaki cina..
Yang tu pulak memang ejen rumah..
Yang tu lagi dasyat dia punyer provokasi..
Siap offer RM3K sorang supaya kitorang drop nama dr bid..
Sy yang dah sedia ada sakit hati ni, makin bertambah2 sakit hatila..


Cina agen tu siap kata, procedure bank susah..
Itulah inilah, nanti loan tak lulus..
Kene bayar lagi 10% harga rumahla..macam2..
Mula2 tu cuak jugak tapi kitorang dah tanya sedetail2nya  pada pegawai mahkamah dengan lawyer untuk auction hari tu..
Diorang ok jer, tak cakap benda2 yang complicated sgt pon..
So sy berserah jer nak masuk bid tu..


Ni adalah suasana dalam bilik lelongan tu..
Kebetulan semua orang pon boleh masuk dalam tu..
Sy tak sure tempat lain, tapi sebenarnya tak boleh masuk hanya pembeli jer yang dibenarkan tapi maybe sebab tak banyak rumah nak lelong, orang pon tak ramai so dibenarkan masuk..agaknya jelah..
Masa tu abah mertua sy pon ada untuk memerhati dan memantau..haha


Yang macam sakit kepala tu adalah pegawai lelongan untuk haritu..
Yang pakai kot gelap tu adalah lawyer..
Ada dua rumah nak lelong pd hari tu..
Lawyer rumah sy, yang nampak belakang jer tu..



Haa, mamat cina lelaki yang 2 orang yang pakai baju putih tulah yang provoke RM2K suruh sy drop nama untuk bid tu..
Yang agen tu pulak dah tarik diri siap2..nasib baik..
So saingan sy cuma sorang ni jelah..


Bila nak start lelongan, pegawai mahkamah akan bacaran peraturan2 untuk membida..
Untuk bid, cuma dibenarkan angkat tangan jer..tak boleh bercakap..
Pegawai mahkamah akan naikkan bid setiap RM2K cuma kalau tak setuju harga tu boleh sebut harga baru..
Ini untuk rumah lelong pd hari tu..


Peguam akan bacakan harga rumah, kita adala masa dalam sepuluh saat jer nak angkat tangan samada setuju ke tak..
Memang kene bertindak pantas..


Dari reserve price 240K (sy angkat dulu untuk sahkan nak bid) then naik 242 kemudian naik 244 lepas tu terus mamat cina tu naikkan 250K..
Hoii, cepat betul, tak sabar sangat nampaknya..
Sy layankan jer sampai mamat cina tu sebut 260K..ooo, masih melawan la diorang ni..
Tapi dalam hati berdebar2 jugak ni, alamak dah lebih budget perbincangan ni..


Tapi dah alang2 menyeluk pekasam biar sampai kepangkal lengan..
Sy pandang kereta standard tengok muka dia dah cuak dah..
Sy keraskan hati jugak lawan..


Akhirnya sy dapat jugak bid rumah ni dengan harga RM270K..
Lepas tu cuak giler sebenarnya, takut loan sy tak lepas..habisla burn deposit 24K tu..
Doa jelah banyak2 semoga semuanya baik2 jer..


Bila berjaya bida, sy dapat surat menyatakan sy berjaya bida rumah pada harga sekian2 tu dan sy perlu settlekan loan dalam masa 3 bulan..


Alhamdulillah, dah setle satu step nak beli rumah..
Lepas sign memorandum rumah lelong tu sy kene bayar stem hasil sebanyak RM100..


Utk beli rumah lelong ni, sy dah invest:-

1. POS (Proclamation Of Sales) - RM100
2. 10% Bank Draft dr harga rumah - RM24K
3. Bank dratf charge - RM5
4. Stem Hasil - RM100

Total RM24,205.00


Nanti sy sambung next stage pulak..
Tentang loan dan pemilihan peguam dimana sy dah tersilap langkah sikit..
Takpelah, sy anggap tu sebagai ujian..



Monday, September 15, 2014

Rumahku Syurgaku Part1 - Rumah Lelong


Assalam..

Semua orang mempunyai impian untuk ada rumah sendiri kan.
Tapi....harga rumah sangatlah tak masuk akal sekarang ni..
Lagi2 kat KL, stakat 300K tu dapat apartment jer..
Dengan gaji yang tak seberapa ni memang tak mampu nak beli rumah dengan harga yang mengila mahal tu..
Sy secara agresif start cari rumah adalah dari awal tahun hari tu.
Sy dah set in mind, kalau boleh nak dapat rumah dalam tahun ni jugak..

Fikir punya fikir, sy dengan kereta standard setuju untuk beli jer rumah dekat Bentong tu.
Sy pon dah tak kisah nak berulang alik kerja Bentong-KL dah..manalah tahu nanti kalau ada rezeki kot dapat tukar dekat (berangan jelah)..manalah tahu nanti kan..

Kitorang dah survey banyak kawasan rumah..
Yang new develope semua dah sold out. Ada rumah baru yang beli atas owner/agen tapi harga GILER MAHAL..tak sanggup nak dengar harga rumah dengan rumah yang macam tu..
Rumah baru atas ejen, rumah teres 2 tingkat, lot tengah jual dengan harga RM380K, yang end lot pulak rumah setingkat RM410K..
Ish ish iskh...tak mampu ler nak beli.
Semua pon 300K ke atas memanjang..
Kitorang pegi tengok rumah yang nak jual atas owner pon sama, mahal, lepas tu tak bekenan lah..

Ada satu kawasan rumah baru tu pon sy rasa harga rumah tak masuk akal.
Lease hold, luas 16x60 jual RM261 harga bumi..
Pon sy rasa mahal giler..
16X60 tu kecik sgt, muat 1 kereta jer..
Kalau semua mahal maka kesudahannya memang tak beli la kan.
Cari punyer cari memang xjumpa la harga rumah yang murah.

Letihla jugak cari rumah ni sebab kat Bentong tu tak banyak rumah baru yang naik.
Kalau ada pon awal2 lagi orang cina dah book. kadang2 sy rasa memang unfair kan..
Tapi cina kat Bentong tu mesti kaya giler sy rasa, beli rumah banyak2..

Nak dijadikan cerita, kereta standard dapat tahu ada satu rumah nak lelong.
Rumah teres 2 tingkat yang dah siap renovation dengan cantik.
Reserve price RM220K..haa, murah banyakkan compare dengan harga rumah dari survey2 yang lepas.
Sebab, sy punyer budget pon dalam RM250K jelah..
Bukan apa takut loan tak lepas satu hal,  commitment tiap2 bulan tu pon dah satu hal jugak..


Kereta standard pon cari info pasal rumah tu, tp kebetulan kawan office dia pon berminat jugak..
Ahh, dah sudah..cemane yer..
Tapi sy cakap senang jer kat kereta standard. kalau ada rezeki kita dapat, kalau tak memang bukan rezeki la..


Tapi kesudahannya senyap jer..
Tapi dalam masa yang sama tu, masih lagi berusaha untuk cari rumah lain..


Last sekali rumah yang kitorang pegi tengok adalah rumah teres setingkat, 3 bilik, 2 bilik air, end lot tapi ada tanah sikit tapi tanah tu macam serong 45 darjah. owner nak jual RM230K. Owner dia cikgu, tgh buat rumah baru, tu yang nak jual rumah yang skrg dia sewakan..
Kawasan rumah tu memang area melayu, ok tapi sy rasa pon mahal sbb saiz standard jer without no renovation..nego minta kurang memang tak dapatla, siap mention tu dah murah ikut harga semasa..
Lepas dua tiga hari kitorang bagi tau taknak beli..


Kereta standard pon demand jugak, nak rumah 2 tingkat jer..
Rumah setingkat semua xnak..
Sy ni tak kisah pon tp sy lebih prefer rumah setingkat jer..
Sebab nanti dah tua2 mesti tak larat dah nak naik atas tu..
Nak kemas rumah besar2 pon dah sekian jugak..
Tapi tak kisahla mana2 pon yang paling penting ada rumah..


Kebetulan satu hari tu masa sy google ada satu rumah nak lelong.
Wauu, google internet jer pon dah dapat macam2 info..
Kawasan tu memang ok, dekat dengan bandar. lagipon sebelum tu memang kitorang dah pusing tawaf dekat 20 kali nak cari rumah kat kawasan tu..
Harga owner nak jual rata2 dalam RM300K++.


Tapi website tu adalah website berbayar, kalau nak dapatkan detail info of cos kene la bayar.
Discuss dengan kereta standard lepas tu dia kata kita try jer.
Lepas call dan tanya apa yg patut, sy pon transfer RM100 untuk dapatkan POS (Proclamation Of Sales).
Petang tu jugak terus dapat POS via email. Efisyen dan pantas.


Selain dokumen POS, ada disertakan syarat2 jualan, lokasi property, site plan, sketch building floor plan dan maklumat property yang nak dilelong tu.
Reserve price..jeng jeng jeng...RM240K, pada sy murahla kalau boleh dapat reserve price tu.
Masa call website berbayar tu, sy siap tanya ada orang lain yang berminat tak dengan property ni.
And agen tu kata takde..jadi hati telah berbunga2 la jugak..


Tapi yang masa dapat POS ni pon ada issue jugak, dalam website tu kata lelong reserve price RM200K tapi bila dalam document POS dah jadi 240K pulak..
Diorang confirm harga ikut POS..
Takpela, masih within the budget kalau dapatla..


Tapi untuk beli rumah lelong ni, sy kene prepare bank draft 10% dari harga rumah.
Sy ada masa dalam dua minggu sebelum tarikh lelongan utk setelkan bank draft.


Nak buat bank draft tu agak syahdu jugakla..
Sebab apa, kene keluarkan semua duit saving..
Memang keluar habislah duit dalam tabung haji, asb semua. lepas tu menung jer tengok balance buku bank..haha
Tapi demi sebuah rumah, sy relakan jelah..


Sy siap apply cuti untuk settlekan semua urusan duit2 tu..
Tapi masa tu sy silap perkiraan. bila nak keluarkan duit terutama dalam tabung haji, rupanya sehari cuma boleh keluar maksmum 10K jer..
Masa tu dah menggelabah, alamak, cemana ni..dalam asb ada sekian duit jer, lepas tu dalam bank tak tau cukup ke tak..
Takper, tawakal jelah, semoga Allah mudahkan..
Alhamdulillah, sekejap jer dah settle.
Untuk bank draft, kene charge RM5.


Dah settle semua, just tunggu hari lelongan jer..
Fuhh, memang berdebar2, maklumlah kan ni first experience nak beli rumah, lepas tu beli rumah lelong plak tu..


Ok, nanti sy sambung cerita pada hari auction dijalankan..
Sy bagi hint sket..ada banyak adengan sakit hati..
Berjaya ke tak sy bid ek..
Nanti kalo rajin sy update..

Kat sini sy just nak share experience sy beli rumah jer bukannyer nak menunjuk2 pon sy dapat beli rumah dengan harga tu..just nak share jer..
Utk beli rumah lelong ni, sy dah invest:-

1. POS (Proclamation Of Sales) - RM100
2. 10% Bank Draft dr harga rumah RM240K - RM24K
3. Bank dratf charge - RM5

Total RM24,105.00


Terima kasih sudi baca..
Sekian.


Thursday, April 4, 2013

Jawapan Kenapa Lift Masih Rosak..



Assalamualaikum...


Last month kan sy ada blog pasal lift kat rumah sy yang rosak dan masih tak dibaiki lagi tu kan..
Boleh baca kat SINI..


Last week sy tengok ada notice baru telah ditampal..
Notis adalah seperti di bawah..




 "Diminta maaf"....
Hadoii, tak boleh belah betullah bahasa melayu diorang ni...
Tapi macam comel pulak diminta maaf tu kan..hehe..


Kos baik pulih lift RM8,500.00 tapi duit cuma ada RM1,134.48 sahaja...
Nampak gayanya kan sampai sy beranak la lift ni takkan dibaiki..


Kamon la..sekarang kan dah nak pilihan raya..
Kalau diorang ni gi mintak kat YB Bentong tu takkan tak boleh dapat dana untuk baiki lift kan..
Letih dah mak incik memanjat tangga...
Si Qayyum tu punyer peel, bila start nak naik tangga jer terus duduk kat situ..
Pemalas betul budak tu nak jalan naik tangga sendiri..
Kesudahannya, terpaksala berdukung..


This is bad..
Kereta standard pulak, dan2 tu lah nak ajak pindah rumah bawah..
Huiii, tak laratla sy diwaktu sekarang ni nak mengemas barang2 semua untuk berpindah..


Terima kasih sudi baca..
Sekian..




Friday, March 22, 2013

Lift Rosak..


Assalamualaikum..


Lift dekat rumah sy kan dah tiga minggu rosak..
Almaklumlah, duduk rumah flat, macam ni la..
Dah tiga minggu jugak terpaksa turun naik tangga..
Nasib baikla duduk rumah tingkat empat jer..tapi tingkat empat pon semput jugak woo..
Perut dah makin besar, berat badan pon dah bertambah, maka bertambah STRESS jugak..
Apartment ni ada lima tingkat jer pon..


Kali ni rosak lama la pulak, kadang2 jer rosak tapi selalu kalau rosak sekejap jer dah ok..
Tapi kali ni macam taknak repair jer..
Takkan nak tunggu pilihan raya baru nak repair kot..(tiba-tiba...hehe)




Inilah rupa lift buruk kat rumah sy tu..
Sewa maintanance dah naik tapi tak repair2 lagi..
Aritu mak abah sy datang, kesian penat nak naik tangga..
Dahla orang tua tu sakit kaki..
Menggigil-gigil jugakla nak menyampaikan tingkat empat tu..
Malam ajak makan kat luar dah taknak pulak, alasan tak larat nak panjat tangga..




Dah tiga minggu tau..takkan "LIT" masih dibaiki lagi kan..
Siap tukar kertas baru tu tiap kali kene conteng..haha..
Biasa la kan bahasa cina translate kepada bahasa melayu..


Terima kasih sudi baca..
Bye..



Friday, March 30, 2012

Panduan Membeli Rumah Dari KPKT

Assalamualaikum..

Sekarang ni sy sedang memikirkan sesuatu yang serius..yelah, semua orang..kebanyakkan kawan-kawan semuanya dah beli rumah sendiri. tapi sy masihlah duduk sewa jugak..ni tak boleh jadi ni..

Sy & kereta standard sedang usha rumah yang sesuai dengan budget kami..

Sebelum tu, banyak perkara yang kener pastikan..di bawah ni sy kongsikan tips dari Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan..boleh tengok dekat SINI


Sebelum anda membuat keputusan bagi membeli rumah, sila pastikan:
• Pemaju Perumahan mempunyai lesen yang sah dan masih lagi berkuatkuasa
• Mempunyai permit iklan dan jualan yang sah dan masih lagi berkuatkuasa

Kenal Pasti Jenis Rumah
Surat Perjanjian Jual dan Beli (SPJB) untuk tanah dan bangunan (landed property) seperti rumah banglo, rumah berkembar dan rumah teres ialah 24 bulan. SPJB untuk bangunan yang dipecahbahagikan (Building intended for subdivision) seperti kondominium, rumah pangsa, apartment dan rumah bandar ialah 36 bulan.

Pembeli adalah dinasihatkan mendapatkan brosur/risalah secara percuma daripada pemaju di mana di dalamnya terdapat semua maklumat penting projek termasuk nombor lesen, permit dan sebagainya.

Status Tanah
Pastikan status tanah sama ada:-
• Hakmilik Kekal - bermakna selama-lamanya kekal.
• Pajakan – pastikan baki pajakan tamat pada tarikh pembelian.
• Rezab Melayu.
* Semakan mengenai status tanah ini boleh dibuat secara carian di Pejabat Tanah atau Pejabat Pendaftar Negeri.

Maklumat Brosur
Brosur diberi percuma oleh pemaju dan pastikan kandungan brosur mempunyai maklumat berikut:-
1.Nombor lesen pemaju perumahan dan tarikh sah laku;
2. Nombor permit iklan dan jualan dan tarikh sah laku;

3. Nama dan alamat:
i) Pemaju perumahan berlesen
ii) Ejen-ejen yang diberi kuasa (jika ada)
iii)Pemegang surat kuasa wakil (jika ada)
iv)Syarikat pengurusan projek (jika ada)

4. Status tanah:
i) Bebas
ii) Pajakan - pastikan tarikh tamat pajakan
iii)Bebanan – sama ada telah dicagarkan kepada bank untuk pinjaman.

5. Dekripsi kedudukan
i) Spesifikasi bahan binaan rumah
ii)Luas bangunan
iii)Kemudahan/perkhidmatan

6. Nama projek perumahan, jika ada;
7.Tarikh projek perumahan dijangka siap;
8.Harga jualan setiap jenis rumah;
9. Bilangan unit setiap jenis yang ada; dan
10.Nama Pihak Berkuasa Tempatan yang meluluskan pelan-pelan bangunan dan nombor rujukannya.

Hak dan Kepentingan Pembeli dalam Perjanjian Jual dan Beli Rumah
Perlu difahami isi perjanjian Jual dan Beli rumah sepertimana JADUAL G dan H yang terdapat dalam Peraturan-Peraturan Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.

Bayaran Pertama
Pembeli perlu menandatangani SPJB pada masa pembayaran pertama 10% harga rumah dibayar kepada pemaju. Pastikan tarikh bayaran pertama dan SPJB adalah tarikh yang sama.
Untuk makluman pemaju tidak boleh mengutip apa-apa bayaran dengan nama apa pun tanpa suatu Surat Perjanjian Jual dan Beli.

Perakuan Arkitek
Pastikan apa-apa tuntutan bayaran ansuran kepada pemaju disokong dengan satu perakuan yang ditandatangani oleh Arkitek atau Jurutera Pemaju yang bertauliah.

Faedah Yang Dikenakan
Sekiranya pembeli atau pembiayaan (End Financier) pembeli gagal membayar bayaran ansuran dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh menerima notis bertulis bayaran, pembeli akan dikenakan faedah oleh pemaju yang dikira dari hari ke hari atas kadar 10% setahun ke atas ansuran yang tidak berbayar.

Pembatalan Perjanjian Jual dan Beli
Sila ambil ingatan bahawa kegagalan pembeli membayar bayaran ansuran dan faedah yang dikenakan bagi suatu tempoh melebihi 28 hari, pemaju boleh menamatkan perjanjian Jual dan Beli. Pemaju hendaklah menghantar Surat Berdaftar A.R. kepada pembeli tentang hasratnya membatalkan Perjanjian Jual dan Beli.

Bayaran Penyelenggaraan Infrastruktur
Pembeli hendaklah membayar kos penyenggaraan infrastruktur dari tarikh pemilikan kosong sehingga masa penyenggaraan infrastruktur diambil alih oleh Pihak Berkuasa

Berkenaan atau Perbadanan Pengurusan (bagi bangunan yang bermaksud dipecahbahagi. Infrastruktur yang dimaksudkan ialah:

a) Bagi tanah dan bangunan
.: Jalan, jalan masuk rumah, parit, pembentung, saluran air dan loji pembentungan bagi pemajuan perumahan berkenaan.

b) Bagi bangunan yang bermaksud dipecahbahagi
.: Jalan, jalan masuk rumah, parit, pembentung, saluran air dan loji pembentungan bagi bangunan berkenaan.

Bayaran Penyelenggaraan Perkhidmatan
Mulai dari tarikh pemilikan kosong pembeli hendaklah membayar bagi perkhidmatanperkhidmatan
seperti berikut:-

Bagi tanah dan bangunan
(i) Perkhidmatan pungutan sampah, pembersihan parit-parit awam, pemotongan rizab jalan.

(ii) Bayaran ini wajib dibayar hanya sehingga perkhidmatan ini diambil alih oleh Pihak Berkuasa Yang Berkenaan.

(iii) Pembelii hendaklah membayar pendahuluan sebanyak 6 bulan pada masa mengambil pemilikan kosong. Sekiranya selepas 6 bulan, perkhidmatan ini masih belum di ambil alih Pihak Berkuasa Yang Berkenaan, apa-apa pembayaran selepas itu hendaklah dibayar secara pendahuluan bulanan.

Bagi bangunan yang bermaksud dipecahbahagi
(i) Bayaran perkhidmatan adalah bagi penyenggaraan dan pengurusan harta bersama dan pembayaran bermula apabila pemilikan kosong diambil.

(ii) Pembeli hendaklah membayar deposit satu (1) bulan dan tiga (3) bulan pendahuluan bagi perkhidmatan penyenggaraan ini dan apa-apa bayaran kemudian hendaklah dibayar satu bulan terdahulu.

(iii) Bayaran perkhidmatan penyenggaraan ini wajib dibayar kepada pemaju daripada tarikh pemilikan kosong sehingga penubuhan suatu perbadanan pengurusan di bawah Akta Hakmilik Strata 1985.

(iv) Apabila Perbadanan Pengurusan (Management Corporation) di tubuhkan di bawah Akta Hakmilik Strata 1985, perkhidmatan penyenggaraan akan diambil alih oleh Perbadanan Pengurusan ini dan pembeli adalah wajib membayar perkhidmatan penyenggaraan kepada Perbadanan ini dan bukan lagi kepada pemaju.

Ingatan:-
Pembeli perlu mengambil ingatan bahawa perkhidmatan penyenggaraan ini wajib dibayar selagi pembeli adalah pemilik petak dalam bangunan yang diselenggarakan.

Kumpulan Wang Penjelas (Sinking Fund)
Bagi bangunan yang bermaksud dipecahbahagi sahaja.

Pembeli hendaklah pada tarikh mengambil pemilikan kosong petak mencarum kepada kumpulan wang penjelas suatu amaun yang sama dengan sepuluh peratus (10%) daripada bayaran perkhidmatan.
Pembeli hendaklah membayar deposit satu (1) bulan dan tiga (3) bulan pendahuluan pebagai caruman kepada Kumpulan Wang Penjelas mulai tarikh pemilikan kosong dan selepas itu caruman yang sedemikian hendaklah dibayar satu bulan terdahulu.

Bayaran Cukai Tanah, Cukai Taksiran dan Lain-lain
Mulai dari tarikh Pemilikan Kosong atau tarikh harta dipindahmilik mengikut mana yang terdahulu, pembeli adalah bertanggungjawab membayar cukai tanah, kadaran, cukai taksiran dan bayaran-bayaran lain berkenaan dengan harta yang dibeli.

Tempoh Pemilikan Kosong
Pemilikan kosong bangunan dengan bekalan air dan elektrik sedia untuk penyambungan hendaklah diserahkan kepada pembeli dalam tempoh 24 bulan kalendar dari tarikh Perjanjian (bagi tanah dan bangunan) dan 36 bulan (bagi bangunan yang dipecahbahagi).

Syarat-Syarat dan Hak Pembeli Semasa Penyerahan Pemilikan Kosong (VP)
Pastikan harta bebas daripada sebarang bebanan semasa menerima notis penyerahan pemilikan kosong.

Sekiranya pemaju memajak tanah atau harta, minta pemaju selesaikan baki yang ada semasa penyerahan pemilikan kosong.

Syarat-syarat yang perlu dipatuhi:-
(i) Perakuan dikeluarkan oleh Arkitek Pemaju yang mengesahkan:
a. Bangunan tersebut telah siap.
b. Bekalan air dan elektrik sedia untuk penyambungan.
(ii) Pemaju telah memohon:
a. Pengeluaran CFO melalui Borang E *
b. PBT telah mengeluarkan surat perakuan bahawa Borang E telah disemak dan
diterima oleh PBT.

* Borang E adalah permohonan daripada Arkitek pemaju kepada PBT untuk pengeluaran CFO.
Pembeli hanya boleh menduduki rumah apabila CFO sudah dikeluarkan oleh PBT dan kerja-kerja mengubah suai rumah hanya dibenarkan selepas mendapat CFO serta kelulusan pelan oleh PBT berkenaan.

Semasa pemeriksaan bangunan, sebarang kecacatan sahih direkodkan dan diserahkan kepada pemaju untuk tujuan pembaikan. Pastikan anda mendapat salinan aduan.Pembeli berhak menuntut ke atas kelewatan pemaju menyiapkan rumah.

Bayaran Gantirugi
Sekiranya pemaju gagal menyerahkan Pemilikan Kosong Bangunan pada masa yang ditetapkan dalam Perjanjian Jual dan Beli, pemaju hendaklah membayar kepada pembeli gantirugi yang dikira dari hari ke hari dengan kadar 10% setahun daripada harga beli rumah.

Tempoh Liabiliti Kecacatan
Tempoh Liabiliti Kecacatan adalah 18 bulan selepas Penyerahan Pemilikan Kosong.

Penubuhan Perbadanan Pengurusan Bagi Tanah dan Bangunan Yang DiPecahbahagi
Satu Perbadanan Pengurusan akan diwujudkan oleh pembeli-pembeli apabila Hakmilik Strata bagi tiap-tiap petak dikeluarkan dan dipindahmilik kepada pembeli.

Selain daripada beberapa fungsi lain, Perbadanan pengurusan adalah bertanggungjawab untuk menginsurankan dan menyelenggara bangunan.

Pertanyaan atau Aduan Perumahan
Anda boleh menghubungi :

Bahagian Pengawasan dan Penguatkuasa
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Paras 3, Blok B Utara, Pusat Bandar Damansara
50782 KUALA LUMPUR
No.Tel : 03 - 20947033
No.Fax : 03 - 20925049


Monday, December 19, 2011

5'S Rak Kasut

Malam td laki saya kata..

"awak dah siap kemas2 barang kn?apa kata awk 5's rak kasut awak tu..buang jek mana yg dah rosak..serabut mata saya tengok.."

saya pon kata "ye ker kner 5's??

Bila dah kemas, keluarkan semua kasut yg da rosak..banyak betul..

Saya ni jenis syg nk buang..tp bila da simpan lama2 dlm rak, kasut tu sendiri akan rosak..kulit menggelupas..

Tapi kasut ni memang da lama..ada kasut dr zaman study pon simpan lagi..apala..

Semua perempuan memang suka kumpul kasut..xder yang tak suka rasanya kn..

Tp saya beli kadang2 time sales so dapat murah..bila dah murah mula la beli 2-3 pasang kan..satu jer mana cukup..



Tengok tu menimbun kasut yg da rosak..

 Kotak pon kumpul jugak, mana xpenuh rak kasut tu kn..



bila dah susun macam kt rumah ada 5 orang wanita kan..
rasa sayang jek nk buang..kebanyakkan kasut flat tapak dah haus & dah terkopek..
biasa la, konon berangan orang kaya..malas nk repair so beli jek kasut lain..
tp sebenarnya kn kasut2 ni banyak pau boipren..
hahaha..buruk perangai betul..




 Hasilnya, 3 plastik sampah..good bye semua kasut2 yang telah berjasa..




Okey, kasut2 yang nk pakai taruk atas..psstt..kasut biru & oren tuh baru punyer..hehehe..papa qayyum yang blanjer..