Showing posts with label BRACES. Show all posts
Showing posts with label BRACES. Show all posts
Wednesday, January 22, 2014
Braces - Chain
Assalam..
Sekali jer sy update pasal braces kan..
Lepas tu haram nak updated..
Kengkonon jer promise nak update bagai tp sampai kesudah takde..
Hehe..biasa la janji melayu..huhu
Tapi kali ni sy rajin sket la nak update pasal perkembangan braces sy..
Kiranya dah setahun lebihla sy pakai braces ni..
Sy start pakai bulan jun 2012..nasib baik ada blog, so boleh throwback..
Perubahan tak ketara sangat sebab maybe lepas beberapa bulan pakai besi, lepas tu sy pregnant pulak..
So masa pregnant tu dua bulan sekali jer sy pegi dentist..sebab utama adalah MALAS..
Hahaha, teruk betulla kan..
Sekarang ni pon tengok pada kelapangan, kadang2 dah sebulan setengah baru sy pegi dentist utk tukar getah braces tu..
Setakat ni progress macam lama lagi jer kene pakai braces ni..
Sebab gigi sy mcm dah senget dan lari sket..tapi doktor tak ckp apa2 la pulak..
Lagipon tiap kali service tu sy bayar 100 jer..balance ada lg seribu lebih lagi rsanya..
Haa, kalau mcm tu haruslah lma lg kan sy kene pakai braces ni..
Dah 3 kali treatment sy pakai chain..
Yang chain ni lebih sakit sikitla dr getah yg satu2 tu..
Tapi walaupon sakit sikit tapi sy lagi suka pakai chain ni..
Maybe sebab colour dia lg obvious & menyerlahkan senyuman dengan gigi besi kot..hehe
Jom pilih2 kaler aper nak pakai..
Last month sy try silver..
Setakat ni sy suka colour merah dan biru..
So kali ni pon pilih biru jugak..
Merah, hijau, kuning, pink semua dah penah try..
So kali ni try yang soft blue plak..
Tadaa..
Selfie dengan budak mucuk ni..
Sekian,
Wassalam..
Friday, June 15, 2012
Saya Si Gigi Besi
Assalamualaikum...
Semalam, pada 14/6/2012 sy telah membuat keputusan untuk memasang braces pada gigi sy..hehe..dah lama decide nak pakai tapi macam TAKUT SAKIT..kesudahannya, tak buat-buat..tapi macam menyesal tak buat dulu sebab sekarang kosnya MAHAL GILER...
Sy buat dekat Bentong jer, senang nak gi sebab dekat dengan rumah..kosnya adalah RM4000..ffttthhh!!! mahal nak mampos kot..tapi sebab nak gigi lawa punyer pasal, pejam mata jelah..
Kt Bentong cuma ada 3 klinik gigi dan yang ada orthodontist cuma 1 klinik jer..no choice at all..so 2 bulan lepas sy buat pemeriksaan gigi, doktor dia adalah perempuan dan orang Myanmar kot kalau tak silap namanya Dr Lily...so, bahasa melayu doktor ni tak fasih sangat..pandai-pandai la nak paham kan..dia kata gigi sy tak byk problem cuma gigi bawah jarang sket, dan gigi atas ada 2 batang tak tersusun..jadi TAK PERLU CABUT..yeaaah, itulah yang sy nak dengar..tak perlu cabut jd mungkin tak sakit sangat kot..andaian awal, biasalah kan..malangnya, sy tak boleh buat terus so kener buat appoinment sebab patient dia ramai masa tu..
Semalam ntah macam mana, sy terlewat bangun pulak..last sekali sy bangun susukan Qayyum pukul 4.30am..agaknya sy ter"off" alarm tanpa sedar..sedar-sedar jer dah pukul 6.30..
hoiii, dah terlewat sangat ni..kereta standard selamba jer, lepas tu dia bising-bising kata td dah kejutkan..awak yang tak nak bangun..
hoiii, dah terlewat sangat ni..kereta standard selamba jer, lepas tu dia bising-bising kata td dah kejutkan..awak yang tak nak bangun..
yakah??tak sedar pon awak gerak..
kalau naik bus pukul 7 ni kul 10 baru sampai office..pikir punyer pikir, ambik URGENT leave jelah..
Whatapps kat bos ari UL..hehehe..bos kata no problemo..
Dan mungkin arini waktu yang sesuai untuk melawat klinik gigi tuh..selamba jer nak pegi tanpa buat appoinment pon..tapi...kereta standard sangat bizi, nak melawat tapak projek katanya, itulah inilah jadi dia tak boleh nak hantar sebab tak ada masa dan tak sempat..hadoiii..gi sendiri NAIK MOTO jelah..seb bek ada moto..
Sampai jer klinik, sy tanya boleh buat braces hari ni tak..tp xbuat appoinment pon..then dental staff klinik tu pon tanya doktor dia, then dia kata ok..
Patient pon ada 2 orang jer tunggu, lepas tu ada 2 doktor so sy terus jer masuk..doktor pon check gigi lepas tu dia letak macam tanah liat kat dalam mulut..busuk giler, nasib baik tak termuntah..tapi hampir-hampir jugakla..dokter ni tak terangkan pon procedure dia macam mana terus jer buat..sy pon macam blur-blur jugak..dental staff dia pulak india pon tak ckp apa-apa jugak..
Rupanya benda yang macam tanah liat tu untuk buat acuan gigi..mula-mula buat gigi bawah dulu, lepas tu baru gigi atas..sekali tak jadi pulak sebab pelapik dia basah..terpaksa buat lagi sekali..hadoi memang pening kepala la bau dia..lepas tu doktor kata gigi sy tak perlu scaling sebab tak kotor sangat..kene pasang braces dulu nanti next visit baru buat scaling sebab takut gusi berdarah banyak..
Process pemasangan braces pon bermula..ntah hapa dia buat pon sytak tau sebab takder cermin..next time nak mintak cermin supaya boleh tengok apa yang dia buat..sekejap jer rasanya, dalam sejam lebih sikit..dah siap..ada satu ubat yang rasa macam masam pahit dia letak dalam mulut sy, wekkk...
Sepanjang proces pasang braces ni, sy langsung tak rasa sakit..cuma ada satu dua gigi yang rasa nyilu sket..overall ok, biasa-biasa jek..last sekali dokter suruh pilih kaler..dia advise kaler hitam..taknak la sy...pikir punyer pikir sy decide untuk ambik clear colour..untuk bulan pertama ni biala yang biasa-biasa dulu lepas tu baru pilih colour yang fancy sket kan..
Bila dah siap, doktor bg:-
1. Lilin untuk letak dekat area besi yg tajam-tajam sepaya mulut tak luka
2. Berus gigi khas untuk braces (ingatkan free rupanya kene bayar RM10..fftthhh..mahalnyer, satu jer pon
3. Ubat tahan sakit..
Berus halus untuk berus celah-celah besi tu dah habis stock so kene gi beli sendiri dekat farmacy..cehh..
Then sy juga perlu guna floss untuk bersihkan celah gigi..
Sy nak tanya banyak benda tapi tak boleh nak bercakap pulak, rasa cam sengau jer semua perkataan yang keluar dari mulut ni..malas nak cakap banyak terus jer balik..doktor cuma pesan jangan makan benda keras-keras..
So, sy bayar RM1000 utk pasang braces ni..then bayar 200 atau 300 setiap bulan utk check gigi sehingga total amount RM4000..nasib baiklah boleh buat installment..kalau tak masak la nak byr lumpsum empat hebu tuh..
So, sy bayar RM1000 utk pasang braces ni..then bayar 200 atau 300 setiap bulan utk check gigi sehingga total amount RM4000..nasib baiklah boleh buat installment..kalau tak masak la nak byr lumpsum empat hebu tuh..
Bila balik, sy tengok ada bubur nasi atas meja..kereta standard tapau untuk sy..sy pon terus jer makan..sy langsung tak boleh nak kunyah makanan tu sebab rasa ngilu dan kebas..lepas tu ada satu dua gigi dah start bedenyut-denyut..hadoi..bubur tu terus telan jer..lepas tu sy buat experimen try makan sebijik anngur..gila seksa nak kunyah..harap-harap kurusla lepas ni yer...
Lepas makan dah ngantuk, konon-konon nak tidur tapi gigi semua bedenyut-denyut..makan ubat tahan skit sebijik, tapi sama jer..tak ok pon..kesudahannya main game..bila dah kusyuk main game takder la terasa sangat sakit gigi..
Petang tu kereta standard ajak gi pasar malam..jenuhla pikir apa benda nak makan..tiba-tiba teringin plak nak makan mee rebus..beli satu..time nak makan tu sy potong kecik2 mee rebus tu, lebih kurang cam cincangla..suap dalam mulut terus telan jer..tiba-tiba terasa hilang pulak nikmat rasa makanan tu..
Sekian cerita hari pertama pakai braces..bye..
Update : Ctc No Klinik Gigi Ho Bentong - 016 2880633
Subscribe to:
Posts (Atom)