Pages

Friday, May 3, 2013

Main Masak-Masak : Cek Mek Molek


Assalamualaikum..


Hari tu balik kampung sy tengok mak sy ada beli banyak ubi keledek..
Sy pon ambik bawa balik sikit..
Kat kampung kan harga keledek murah jer..
Yang ni ubi keledek dia kaler oren..


Pikir punyer pikir, nak masak apala dengan keledek ni..
Tanya kereta standard kalau buat cek mek molek ok ker?
Kereta standard kata ok jer..


Maka petang kelmarin, sy pon memulakan operasi..
Ni first time try..
Tengok resepi, senang giler..


Resepi : Cek Mek Molek


Ubi keledek
Tepung gandum
Gula





Mula2, kita basuh dan rebus dulu ubi keledek sehingga empuk..
Adalah dalam 8 biji keledek yang sedang2 jer..tak besar sangat dan tak kecik sangat..




Lepas tu angkat dan biarkan sejuk sekejap..
Sy cucuk keledek ni dengan pisau, kesian keledek tu semua cedera..hehe




Nak senang lenyek, kita tumbuk jer guna lesung batu..






Lepas tu masukkan tepung gandum..
Sy masukkan dalam satu cawan setengah tepung..
Yang ni agak2 jer, takut terlebih tepung kang keras pulak cek mek molek tu..
Kemudian uli menjadi doh..


Seterusnya bentuk kan bentuk bujur dan masukkan gula kat dalam doh tu..
Letih jugak nak menggentel cek mek molek ni..
Kereta standard sempatla jenguk2 kat dapur, dia siap tegur lagi gemuk gedempol sangat kuih cek mek molek sy ni..orang buat kecik2la..katanya..
Biarla buat besar2..kita ni nak makan kat rumah, bukannya nak meniaga pon..





Dapatla dua pinggan sebelum goreng..
Berpeluh2 kepanasan tau menggentel kuih ni kat dapur..
Nak bawak kat depan takut kene kacau dengan Qayyum pulak..






Sekali tengok budak ni dah pengsan dah kat depan tv..
Pukul 7 petang sudah tidur..
Ni mesti main jer satu hari kat rumah pengasuh dia ni..
Tu yang kat rumah penat sangat tu..
Sian dak comey ni..




Tada..cek mek molek sy dah siap goreng..
Tapi ada gula yang pecah sampai terkeluar2 pulak..
Bila makan kereta standard kata manis sangat..
Banyak sangat gula kot sy letak..
So bila nak makan, kene picit keluarkan gula dulu..sebab sy pon rasa manis sangat..
Next time kalau buat lagi kene letak sikit jer gula kat dalam dia..


Terima kasih sudi baca,
Sekian..


1 comment: