Pages

Tuesday, October 30, 2012

Pecal Lontong & Ayam Kampung


Assalamualaikum..


Masih lagi berkisar tentang cerita balik kampung 2 minggu lepas..
Bangun pagi2 rasa tenang dan damai jer rasa..
Masa ni sawah baru lepas di bajak..menunggu waktu yang sesuai untuk ditabur padi
Alhamdulillah..sekarang musim hujan, xderla kering kontang sangat sawah..




Yang paling best sekali adalah ini!!
Ni nama dia pecal lontong..
Mak sy tak pernah miss belikan untuk sy tiap kali balik kampung..
Kat pekan Jumaat dengan pekan Ahad jer ada jual pecal lontong ni..
Asalnya dari orang jawa agaknya, sebab makcik yang meniaga tu cakap jawa..
Kat tempat lain xjumpa pulak..
Sedap tak terkira..




RM1 jer sebungkus..
Combine sekali pecal + lontong..
Bungkus pulak dengan daun pisang, wangi jer..
Sy siap melantak 2 bungkus..mana cukup kalau makan satu..
Kereta standard mana makan sangat benda berkuah2 ni..




Budak kecik ni kan pantang bukak pintu, terus melompat nak keluar..
Rumah nenek sg besar ni xbanyak sangat barang dalam rumah, kemain gumbira lagi berlari2, memunggah dan berkemas mana2 yang patut..
Kesian atuk asik nak mengemas almari jer, last sekali sy suruh ikat..habis cerita..terus xdapat nak memunggah dah..



Dia dah pandai buat bunyi cat, "mioww"..chicken "ookook" dengan tiger.."aummm"
Comel jer bunyinyer..kalau tiger tu siap dengan tangan2 lagi nak cakar..
Takpelah lambat cakap pon tp atleast ada benda baru yang dia belajar..




Kebetulan masa balik kampung hari tu mak sy buat makan2 dengan sepupu2 dan sedara mara sket..
Kebetulan raya haji td kitorang semua tak balik sg besar jadi mak sy pon buat makan2 sket..
Abah pon sembelih 2 ekor ayam kampung..
Yang tu tunggu nak siang, celur dalam air panas, cabut bulu dulu kemudian baru potong2..


Mak sy ada bela dekat 20 ekorla kot ayam kampung ni tapi banyak dah jual..
Yang tinggal ni kaler yang gelap2 dengan yang kecik2 sket..
Mak sy kata orang cina xnak beli ayam kaler hitam sebab diorang panggil 'ayam hantu"..hahaha, macam2 betul..
Mak sy buat masak kari jer dengan goreng sket..
Ayam kampung ni daging dia agak pejal sket tp xkeras pon..dan xbanyak lemak macam ayam daging tu..
Memang lain sangatla makan ayam kampung..
Dalam sibuk2 menolong menghidang tu, lupa plak nak snap gambar masa makan2 tu..
Gambar makanan pon lupa nak ambik..teruk betul..


Sekian..



4 comments:

  1. First time tgk gambar pecal lontong... nampak mcm sedap!
    "Ayam Hantu" pun baru tahu jugak.. ekekekke

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon baru tahu ada ayam hantu..hehe

      Delete
  2. sedapnya ayam kampung...dah lama tak dpt makan ayam kampung sbb mak dah tak bela ayam lagi :( nak beli kat pasar harga lebih mahal sikit dan masak pun kene lama dari ayam daging.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah, laki aku terus fall in love dgn ayam kampung..setakat ni balik kampung jer dah dua kali sembelih..tp abah jual RM10 sekilo..sekor tu xsampai 2 kilo pon..

      Delete