Pages

Wednesday, July 4, 2012

Kuliah Vs. Family Day


Assalamualaikum..


Hadoii, masalah negara betullah..
Pagi-pagi lagi kawan sy dah call inform ada kelas minggu ni, sabtu & ahad pulak tu..
Kebetulan, office sy buat family day minggu ni, ala kat Cameron highland jer pon..tapi kitorang dah plan baik punyer..
Ceh, caner ni..
Kebetulan lagi, kawan sy tu nk gi melancong pulak minggu ni..
Kelas ada 5 kali jer untuk short sem, kali ni ambik Islam & Isu Semasa..
Maybe boleh ponteng kelas sekali, tapi masalah besar kelas pada minggu yang sama..
Kalau salah sorang dari kitorang free maybe boleh tolong backup sign attendance..hehe..
Tapi sekarang dua-dua pon takder..what should i do??
Kitorang ni dah final year, kawan-kawan lain semua dah ambik subjek ni..
Kalau miss dua-dua kelas ni comform xblh ambik exam..haiyooo...
Pening la....





Tuesday, July 3, 2012

Fruity Cheesy Tart


Assalamualaikum..


Malam tadi sangatlah rajin nak buat kuih..sebenarnya dari minggu lepas lagi nak buat tapi tak sempat-sempat..tart shell tu buat minggu lepas, malam tadi baru berkesempatan nak sambung buat tart yang terbengkalai..


Suka tengok sebab nakpak comel jer..hehe..untuk resepi tart shell ni sy ambik dr blog masakan kat internet..resepi asal dia untuk tart telur, sebab sebelum ni dah try buat tart telur guna resepi ni & kereta standard kata sedap tu yg this time pon ikut jer resepi yang sama..so resepi ni sy ubah sket untuk fruit tart..


Bakar tart shell ni sekejap jer, sy punya oven cepat panas so dalam 5 minit bakar guna api atas bawah tengok dah perang sket terus jer angkat..kalau ikut timing resepi asal memang hangus terbakar..




TART CRUST ATAU SHELL
by : fromintankitchen

170gm marjerin atau butter

50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart

Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar. Bakar pada suhu 160C selama 5 minit atau sehingga masak..(oven sy kecik so cepat panas, bakar sekejap jer)
Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling..


Cream Cheese resepi sy ambik dr buku masakan Haneyliza

250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
50gm mentega

Satukan cream cheese, gula & mentega..pukul hingga kembang..masuk dalam piping beg & picit dalam tart shell..letak hirisan buah-buahan..sy punya guna anggur hitam & kiwi jer..stawberry takder..


Yang ni masa first time buat tart shell..follow jer resepi bakar 20 minit..masuk jer oven terus tinggalkan. dalam seploh minit bau hangus dari dapur, tengok-tengok dah rentung..frust betulla kalau buat kuih tak jadi kan..so lepas tu memang berhati-hati..tak tinggal oven lama-lama..sekejap-sekejap kene tengok..dah la nak isi doh masuk acuan tu ambik masa lama giler..nak siapkan adunan sampai sakit-sakit pinggang lah..hehe



Genting Kota Keriangan


Assalamualaikum...


Kali ni nak cerita pasal jalan-jalan Genting Highland..kereta standard hari-hari tanya suruh cepat-cepat buat post genting..sabarrr..boleh tak...hehehe


Kalau nak ikutkan sy nak post pasal entry-entry yang lepas tu dulu tapi, disebabkan ada orang dah tak sabar nak tengok gambar diri sendiri kan..mari kita layankan jelah..


Plan asalnya memang nak ke Genting tapi nak tido sana semalam bersama-sama dengan kawan-kawan kereta standard..kiranya nak buat macam mini reunionla..tapi kereta standard taknak plan betul2, sy jugak yang kene tolong..dah last minute call hotel kebanyakkannya full..first world hotel tu ada tapi harga RM200++ sebab on weekend..semua taknak over 200..last-last tak jadi la mini reunion tersebut..tapi kitorang tetap pergi, cuma memang tak tidor sana lah..ala, rumah dekat jer..baik balik tido kat rumah kan..


Gerak dari rumah dah pukul 10.30..kali ni saje jelah nak bagi Qayyum experience naik cabel car..hehe, sebenarnya mama dia yang lebih excited..dah lama kot tak jalan Genting ni..sampai jer kat stesen cabel car ni kan..mak ooii, ramainyer umat maknosia..nak beratur beli tiket jer dah sekian lama..nak Q naik kereta cabel lagi..nasib baik kereta standard bijak sket, dia mintak tolong orang yg kat depan tolong belikan..nasib la bro tu pon baik hati..terima kasih..


Yang paling tak menahan masa Q nak naik cabel car..kononyer masa menunggu 30 minit..hakptuihhh, sejam tau beratur baru dapat naik..nasib baik Qayyum tak meragam..diam jer..cuma dia panas, bukakan baju tinggal singlet jer..




Korang tengok ler, punya ramai orang..orang arab pon ramai jugak..kat sbelah tu ada express line..kereta standard pon tanya-tanya la caner nak lalu kat situ..staff genting kata express lane tu khas untuk casino member only..hahaha..terus tak tanya macam-macam dah..beratur jelah..




Gambar tak cun, bergegar habis..ni pon dah jenuh edit..sy sangat sedih sebab camera dah rosak..haritu masa fire drill terjatuh..so camera tu dah tak boleh fokus..tambah kesedihan lagi bawa tablet tapi terlupa nak cas pulak..buat berat bawak jer sebab langsung tak boleh on..kereta standard punyer membebel memang berdesingla telinga..
Lepas tu kereta standard nak kedekut henpon dia tu..dia kata jangan ambik gambar banyak-banyak sangat nanti betri fon dia pulak kong..huhh..nanti sy beli camera baru la...:P 




Finally, selepas 1 jam beratur dapat jugak naik cabel car yang diidam-idamkan..hehehe




Tapi tobat dah nak naik cabel car..tak tahan nak beratur sebab ramai sangat orang..nasib baik sy siap bawak bekal..sambil beratur makan nugget..takla lapar sangat..air pon standy dalam beg..




Qayyum rilex jer..tak meragam pon..good boy..




Dah lama tak naik cabel car genting, gayat wooo...cuaca tengahari itu sangat bagus dan cerah..








Time cabel car ni lalu dekat tiang tu yang paling gayat rasanya..eeiii..jangan pandang bawah..




Haa, kitorang bukan pergi tiga beranak je tau..adik beradik kereta standard pon join sekali..tapi diorang ni drive sampai atas..so masa balik nanti kitorang tumpang sampai cabel car stesen..


Naik atas ni just nak jalan-jalan jer..tak plan nak main pon sebab rasa macam rugi jer..orag dah la ramai..nanti nak beratur lagi lepas tu kang kene gilir-gilir jaga anak..kalau semua main sapa nak jaga anak..so, just cuci-cuci mata jer..




Kereta standard dan adik beradik dia sempat shopping sebab ada sale..sy tak beli apa-apa pon sebab takder yang berkenan..




Lama jugak kat outlet factory store ni, sampai Qayyum mengamuk-ngamuk..nak tetek dan dah ngantukla tu..
Dengan selamba sy pon masuk dalam fitting room tu susukan Qayyum dulu..lepas tu selamat..




Lenguh jugak kaki jalan-jalan kat sini..




Paris Genting? jadilah kan..bila lah nak ada rezeki Paris betul-betul yek..hehe






Lepas dah penat jalan-jalan, perut pon lapar..dari pagi makan beberapa ketul nugget jer, maunyer tak lapar..
Malas nak jalan jauh-jauh dan bersesak-sesak macam kfc or mcd yang kener beratur panjang..so makan kat kenny rogers jer senang..




Adik dan abang kereta standard..



Share half chicken..yang diorang tu kononnyer kenyang lagi..nak makan lite-lite jer..
Tapi masa ni kitorang dapat makan dengan amannyer sebab Qayyum tidor..hehe




Bila keluar jer, tengok hujan pulak..cuaca berkabus tapi belum tebal sangat lagi..




Apalah yang tak puas hatinyer si Qayyum tu..berkerut-kerut kening..






Masa ni dah start kabus tebal..nasib baik bawak baju spare untuk Qayyum..pakaikan baju lengan panjang kat dalam..tapi kesia seluar pulak pendek..xpelah kot..




Nasib baik ada assistant tolong angkat stroller turun naik tangga..




Makin jalan ke bawah, kabus makin tebal..sejukk sangat masa ni..




Bila posing dengan mama, Qayyum menggeliat-geliat pulak..kitorang kono-kononnyer nak gi taman tapi kabus tebal sangat..nak ambik gambar apa pun tak nampak..






Qayyum dah letih..



 Ingatkan nak naik ulat yang pusing satu genting tu tapi kereta standard kata tak jadilah, ramai sangat orang..






Masuk balik dalam bangunan..pusing-pusing..makan lagi..tapi sy dah tak makanla sebab kenyang lagi..belikan whipped potato untuk Qayyum..sekali dia mengamuk, agaknya lapar sangat..kesian dia, lambat bagi makan..






Sebelum pukul 7 kitorang dah gerak turun..
Takper, next time boleh datang jalan-jalan lagi kalau bosan duk rumah..

Bye..



Monday, July 2, 2012

Bukit Mahkamah Fire Drill


Assalamualaikum

Minggu lepas agak bizi sket...sebab kener bertugas dekat TMPoint PJ selama seminggu..alhamdulillah semuanya dah ok..yang paling best sekali sebab final exam dah habis..sekarang tengah cuti sem, best giler la sebab xyah nak berkejar-kejaran gi kelas...hehe


Dah seminggu tak sempat nak update blog, sudah semestinya banyak cerita yang nak sy kongsikan kat sini..sepanjang minggu lepas memang tak berkesempatan nak update blog..kalau kat office boleh rilex sket, curi-curi masa bos takder..tapi kat tmpoint, susah sketla sebab kita dekat front liner..seb bek duty seminggu jer..lagipon bosan tahap gaban duk kat tmpoint tu..hehe


Mula-mula nak cerita pasal fire drill..ni 2 minggu lepas punyer kejadian..hehe..baru nak cerita, apalah kan..tapi nak jugak taruk dalam blog..



Tahun ni punyer fire drill tak melibatkan agency luar macam polis ke, bomba ker..just internal staff only..target adalah keluar dari bangunan dalam masa 10 minit..lama tu seploh minit..kalau betul-betul kebakaran agaknya semua dah rentung..kehkeh


Last year dah buat besar-besaran punyer fire drill, tahun ni compa save cost agaknya tu yang buat internal staff sahaja..
Office sy kat tingkat 7, letih jugakla turun tangga..nasib baik turun..kalau naik memang haru..huhuhu..nampak sangat tak pernah menggunakan tangga kan..:)






Masa kitorang sampai, unit-unit lain dah sampai dulu..kiranya terlewat jugakla yer..yelah diorang ni semua tingkat 1 & 2 memangla cepat sampai kan..kalau tingkat 7 sampai dulu dari tingkat 1 memang melampau..




Hahaha..siapakah yang membawa sepanduk tu..
Tropong punyer teropong..bos sy daa..apa ni bos, floor marshal lg lewat dari staff..hehe..tak lewat pon sebenarnya..kitorang sampai sama-sama..




As usual, sesi bergambar..
Bila bos suruh buat sepanduk dengan segera tanpa memberikan apa-apa peruntukan..maka jadilah benda tu..kehkeh..
Cari-cari papan dalam stor, haram nak jumpa..banyak sangat barang..malas nak punggah-punggah sangat sebab nanti nak kemas balik, memang tak rajin la kan..
Print kertas lepas tu tampal jek kat gabus putih tuh..nak wrap kasi cun pon dah tak jumpa wrapping paper..
Belasah jelah labu..tapi takderla nampak pelik sangat kan..




Kenapa CMC PJ?
CMC PJ mean Credit Management & Collection Petaling Jaya..ini along tau..
Sy unit selangor tapi office memang dekat KL..




Haa..nak tengok office sy..ni lah dia dari pandangan belakang bangunan..mesti korang kata BURUK GILER kan..hehehe..memang dah buruk pon sebab ini adalah bangunan dari zaman kerajaan dulu dari Jabatan Telekom sampaila sekarang..dah berapa lama ek, adalah dekat 30 tahun dah kot tapi masih ok lagi..kalau tak ok mesti kitorang semua dah kene pindah dah..




Kat sebelah kanan nun dihujung sana boleh nampak menara KL..
Cerita pasal menara KL ni kan, haritu office ingat nak buat lawatan..ingatkan dapat masuk free sekali singgit pon tak kasi diskaun..sebab kene bayar RM30 semua orang taknak pegi, so cancel melawat..kedekut giler menara KL ni, padahal anak syarikat TM..cehh..




Kat depan ada menara olimpia..kalau jalan straight Jalan Raja Chulan boleh terus ke Bukit Bintang..




Sebelah kiri Bangunan Maybank, belah belakang sana Puduraya..




Walaupun office ni buruk jer, tp kitorang semua enjoy..tengahari boleh jalan-jalan masjid india, masjid jamek, sogo, petaling street, time square, bukit bintang dan macam-macam lagi..hehe




Yang kat seberang jalan sana adalah BSKL..




Lepas jer fire drill, semua orang dah boleh bersurai..OSH nak test masa jer, boleh capai 10 minute ke tak..itu jer..

Bos pon kata "jom minum, hauslaaa.."
"jom, kita ikut bos"
Elok jer dah keluar pagar kan..




Haaa.."Mau kemana kamu?"
Brother HR ni dah senyum-senyum duk kat depan gate tu..
Kitorang pon malu-malu masuh semula..hahaha..minum kat office jelah bos..kantoi pulak..



Sekian..