Pages

Tuesday, September 18, 2012

Jamuan Raya TMKL 2012


Assalamualaikum..


Pada 5/9/2012 yang lepas, TM Kuala Lumpur telah mengadakan Jamuan Merdeka Raya sempena Aidilfitri dan merdeka..Lokasinya adalah di parking lot Bukit Mahkamah..ala, kat office jer pon..


Department sy pon ambik bahagian jugak..kitorang ni under Selangor tp menumpang office KL, jd xsedapla pulak kalau xjoin program TMKL ni kan..maka, join jelah..


Untuk jamuan merdeka raya yang lepas tu, konsepnya mertilah merdeka raya la kan..ada hadiah untuk booth tercantik, sebab tu lah semua booth hias giler gempak..booth kitorang ni biasa2 jer lah..




Siap gi beli pintu gerbang tu kat Mydin..
Semangat punyer pasal katakan..




Booth kitorang yang last sekali dr khemah vvip..terasa dianak tirikan pulak..sobsob..
Tapi yang paling dekat sekali dengan tangga turun..xderla jauh sangat mengangkut barang hiasan2 tu semua..jimat tenaga..
 

 
Ada macam2 booth..semua sekali ada 12 booth yang menyediakan pelbagai jenis juadah..
Rugi tak datang..makanan banyak giler kot..



Masing2 begitu teruja dan bersemangat..hehehe..
Tapi spoil la..diorang ni xpilih theme colour..mula2 tu dah decide semua nak pakai polkadot..ada 2,3 pasang baju dotdot so xkisahla..lepas tu sy kursus 2 hari xmasuk office terus jer diorang tukar tema..sukati jer pakai asalkan colour  bendera malaysia..biru boleh, merah boleh, kuning atau putih pon boleh..
Pikir punyer pikir, sy pon pakai jelah baju kurung 5 tahun lepas..play safe almaklumlah dah gemok gedempol sekarang ni..


Sampai2 jer office siap ada makcik tegur.."kenapa yana xpakai baju baru??"..ceh, suka menyebok betulla kan..sy jawap jer "sy xder baju baru"..habis cerita..



Menu kami pada hari itu adalah "Nasi Lemak Ombak Rindu"..
Hahaha..ada2 jelah tau diorang ni..




Haa..register jgn xregister..ni bukan daftar undi tau, ni daftar untuk cabutan bertuah..
Tapi hampeh, nama sy xnaik pon..puiii, sungguh xbertuah lah pada hari tu..
 



Nilah dia nasi lemak ombak rindu tu..tapi ayam besar sangat..masa order tu dah pesan dah potong kecik2..
Kesudahannnya, ayam dah habis dulu..nasi banyak..ada separuh tong lagi balance..
Sy siap bungkus bawak balik..
Malam tu masak sambal sardin untuk kereta standard makan dengan nasi lemak..




Diorang ni kreatif bangat kan..siap bawak lesung batu giling zaman tok kaduk tu..
Mak sy kat kampung ada lagi..tapi guna untuk giling inai jer kalau ada kenduri jiran2..



Yang ni booth buah-buahan..
Macam2 buah ada..mata kucing, anggur, rambutan..yang paling best sekali buah lai, lepas tu diorang tabur asam atas tu..xtaula asam apa..tapi bukan asam jambu pakcu tu tau..rasa asam tu macam asam limau kering tapi di blend..camner nak explain ek..susahlaa..gambar lupa nak snap pulak..
Kitorang ambik baanyak dan makan pon baaanyakk..cuma yang sy xpuas hati tu kan, buah lai tu diorang potong besar2 sangat..susah nak gigit tau bagi spesis manusia yang pakai braces macam sy ni..




Ada jugak booth aneka jenis puding..bread pudding paling sedap kot..




Pukul 12 tengahari baru tetamu start makan2..sepatutnya awal lagi..tapi ntah diorang ni semua pemalu kot..takut2 nak makan agaknya..




Yang ni pulak khemah VVIP..kat sebelah pentas utama..




Khemah makan untuk staff jugak disediakan..cuma xder meja..pandai2 la korang..




Yang ni State GM KL punyer booth..memang awesome.. dekorasi macam hotel ko..




Juadah yang sideakan adalah pelbagai jenis laksa..lakso johor, laksa penang dengan laksam..
laksa johor tu adalah makanan pertama yg sy aim..tapi sorry to say..its taste not as i expected..laksa penang pon sama..lepas tu malas nak rasa dah..



Ada ruangan kuih-muih dengan desert..booth ni telah dinobatkan sebagai pemenang booth tercantik..
Siap ada door gift kalau makan kat sini..nnt sy tunjuk apa door gift nyer yer..dah macam gi kenduri kawin plak kan..
Yelah state gm punyer, mestilah hebatkan..
Yang kitorang punyer tu sebab limitation of budget jer, kalau tak mesti kitorang buat gempak2 jugak tau..




Yang ni pulak booth soto & bihun sup..tapi sy xrasa pon..dah full..banyak sangat choice makanan nak kene makan..lagipon soto dah biasa, kita cari menu yang luar biasa sahaja yek..


 

Yang ni pulak booth jiran depan kitorang..booth satay..beratur panjang ko kalau nak makan..
Beratur pon beraturlah, janji dapat satay kan..




Yeayy..akhirnya kitorang dapat juga tetamu..yang ni first guess yang ambik nasi lemak ombak rindu kitorang..jadi haruslah ambik gambar beliau..hehe
Bro ni menang the best male dress for merdekaraya..penuh bendera, memang semangat betul..




Yang ni sy punyer pinggan setelah makan satay, cendol, laksa johor yang kureng tu..
Semua kuih aku ambik ko..tapi makan 2 jer, bread pudding dengan agar2 pelangi tu..yang lain past kat Mieza..huhuhu..




Ni pinggan kak aini mayuni..yang dalam botol dengan dalam bekas biru tu lah door gift dari booth laksa tu..
tapi sy tak puas hati, apesal sy dengan mieza pegi awal2 tadi xdapat apa2 pon..
Bekas tu comel plak tu..




Xpuas hati sebab xdapat door gift, sy dengan mieza pon nak gi ambik makanan dekat booth laksa tu..
Sambil tu lalu dekat booth nasi impit rendang bagai..
Woohaaa, siap ada joget lambak engko..kitorang stop kejap tengok show..hehe..
Lepas tu brother tu pon paksa kitorang ambik nasi impit rendang sebab dia dah penat joget..hehe
Sorry, nak space perut untuk benda lain dulu..



Sebelum tu kan dah rasa laksa johor yang kureng..lepas tu ambik laksa penang pulak..pon sama kureng jugak..kuah dia macam pahit sket, letak otak udang banyak sangat kot..ntahla..
Paling penting sekali dapat door gift botol yang chumel..



Yang ni kuih sapa ntah..hambik banyak2 lepas tu biar je atas meja..puiii, membazir betul..sapa punyer kerja lah agaknya..

Dalam pukul 2 lebih tu, hujan turun giler lebatnya..semua orang berteduh bawah khemah tunggu hujan reda..bila dah reda, sambung makan semua..sebelum pukul 4 tu, kitorang dah kemas2 naik office..


Sekian..


Weekend Outing


Assalamualaikum..


Ni last 2 week punyer cerita, baru nak update blog..hahaha..
Biasa la sy skrg ni kan sangat malassss..
Insyaallah lepas ni akan rajin sket kot..kununnnyerr lah kan..


Masa ni, makcik sy yang kat Shah Alam tu ada buat open house..so dah kebetulan nak gi beraya kami pon ambil kesempatan untuk jalan2..


Lokasi pertama yang dituju adalah MidValley..hehe..dah laaamaaaa sangat tak datang sini tau..dulu2 masa dating selalu la lepak jalan2..ooopppss..rumah sewa dekat jer tapi sejak pindah Bentong memang tak la kan..jauh kot..


Just jalan2 jer, makan tako, minum ice blended..then kalau ada barang murah rembat jerr..hehe




Kalau singgah Jusco, tako ni memang WAJIB beli..kalu tak nanti kempunan, balik rumah asyik teringat2 jer..sy satu, kereta standard satu..kalau kong si mana cukup, isi dia 3 jerk..


Tapi last week gi KLCC, kat cold & storage dah ada tako ni tau..cuma service nyerrr, ya ampun MAHA LEMBAB!!! puiiiii, tunggu beratur dekat setengah jam nak beli satu tako..





Tapi yang kat Jusco ni ok jer, yang lambatnyer cuma nak Q masa bayar sebab orang ramai..maklumlah, hari ahad kan..semua orang bawa keluarga bersiar2..hehe


Tiba2 dapat sms dari makcik sy..anak dia yang sms lah rasanya..


"kakak nana, ibu suruh beli AYAM 2 ekor"


puiiii, apehal pulak sy nak kene beli ayam neh???malas nak layan..jalan2 pusing2..beli Drypers Qayyum..dapat murah, 2 harga RM62..murahla, lepas tu dapat dipers beg free dalam tu...selalu kereta standard beli satu RM33.80..tu pon beli kat kedai sensei..kedai lain, super market ker memang mahal..


Tidak lama kemudia, sy dapat lagi sms dari makcik sy..

"Ibu suruh beli kek"


Cehh, ape ni..orang nak datang beraya rumah dia..dia main order2 pulak..banyak cantik..hangin sikit akak dah masa ni tau..terusla sy call makcik sy tu..


Then dia kata, dia buat nasi ayam untuk sy, sekali anak dia pandai2 gui jemput kawan2 skolah dia pulak, announce satu donia mak dia masak nasi ayam..maka berduyun2lah kawan2 dia datang nak makan nasi ayam itew..masak pulak SEKOR jer..


Sy pon "HAAAA???"
Terbeliak sekejap bijik mata..
Kitorang datang nak raya jer, xder makanan pon xper..xkisah sangat..
Tak payah nak susah2..





Sy pon rasa xsedap hati la pulak, beli lah kek 2 bijik dekat La Boheme..
Lepas tu terus gerak gi S.Alam..ayam malas nak beli, kang kalau lalu kat pasar area rumah dia, kitorang singgahla..


Tapi xpergi market pon, terus jer sampai rumah dia..
Rupanyer makcik sy buat open house..ramai jugak tetamu..Qayuum tido masa ni..letak Qayyum dalam bilik, kitorang pon makan..sembang sekejap, kereta standard ajak balik..yelah, lagipon ramai tetamu..xselesa sangat..


Makcik sy pon bising2 la datang sekejap sangat..hehehe..apa nak buat, nanti free kitorang datang la lagi..alah, bukan jauh sangat pon Bentong ke Shah Alam tu kan..


Dalam hati kan, tunggu la tahun depan baru datang..hehehe




Lepas tu kitorang singgah kejap kat Carefour, kereta standard nak kasi sijil yang dah disahkan kat adik dia..lama jugak tunggu kat sini..dah habis tawaf semua tempat baru adik dia sampai..


Qayyum biasa la, bila nampak jer mainan yang gerak2 ni terus la tunjuk2 nak naik..papa dia pon layan jer, kalau duduk jer xsyokla pulak kan..kene la brgerak baru syiokk..


Awal lagi masa ni, baru pukul 4..kereta standard pon tanya nak jalan2 lagi ker nak balik terus..
Pucuk dicita ulam mendatang kan..mestila xnak balik lagi..mau jalan2 lagi..


Kitorang pon singgahla KL Festival City..
Sebelum tu kene makan dulu..lapar la pulak kan..kitorang makan dekat sate samuri kat Danau Kota tu..
Dulu-dulu, tiap2 minggu kelas sy kat situ..bila dah pindah dekat Jalan Tun Razak, rindu pulak tempat ni..
Tapi baru je datang, sebelum tu kan sy ada datang makan nasi kukus dengan Annie, dah blog kat entry ni Nasi Kukus Hayaki @ Danau Kota




Order 30 cucuk..haa, melantakla satay sampai kenyang..malam xyah makan dah yer..



Lepas makan, kitorang jalan2 kat Festival City, sempatla beli bed sheet set..tamak lak tu, beli sampai dua..tapi xper, kereta satndard yang bayar..dia kata ambik jer..hehe..


Seterusnya gi makan baskin robin plak..walaupon masih kenyang tapi nak jugak makan aiskrim lagi..
Pusing kat area ground floor jer then terus balik..


Tapi kereta standard xnak balik lagi..dia kata nak beli wallet pulak..
Sy pon racun2 dia..kan wallet awak elok lagi..baru jer beli haritu..naper nak tukar pulak..membazir jer, xyahla...
Akhirnyer, termakan jugak pujuk rayu sy tu..maka tak jadilah kereta standard nak beli wallet..
Tapi kesudahannya, kitorang singgah jugak dekat Wangsa Walk..
Last, before balik..





Pusing2 jer..
Qayyum nakpak lagi benda alah ni, menggelupor la dia nak naik..
Layan jelah..




Okay, dah boring naik roket..kita naik benda lain pulak..
Siap ada sound effect vroom vroom lagi..


Sempatla shopping sket kat sini then terus balik Bentong..




Nilah hasil pembaziran pada hari itu..




Terima kasik kereta standard blunjer sy tutttttt...
Hehehe..apekah tutttt tu..yang ni tak boleh nak declare sebab kereta standard xkasi sy bagi tau orang..dia kata kene low profile jer..cehhh..


Gila penat kot, seharian merayap..kemas2, mandi then terus tidur..


Sekian..

Wednesday, September 12, 2012

AlKisah Mini Popiah Keras..


 Assalamualaikum..


Ni kisah bulan puasa haritu la kan..
Kereta standard beli sekilo serunding untuk stok bulan puasa..so ada lebih banyak..
Sy pon suruhla kereta satndard beli kulit popiah untuk buat mini popiah..
Makoiiii, memang bercinta nak menggulung benda neh..4 jam tau makcik menghadap benda alah ni baru dapat setengah tapawei..kematu bontot bersila kat lantai tau..
Buat separuh jer, xlarat nak habiskan satu bungkus tuu..


Esoknya tu gorengla..sekali makoiiii...keras macam kayu..boleh patah gigi tau..
Apakah kesilapan sy ek..
Lupa nak ambik gambar plastik pembungkus popiah tu..
Sy rasa mesti something wrong dengan kulit popiah ni..tahun2 lepas buat ok jer..xder pon keras macam kayu..


Lepas tu semalam kemas2 peti ais, ternampak balance kulit popiah yang buat aritu..
Dah tumbuh cendawan ko..
Masuk tong lerr..


Dah frust tau nak buat mini popiah lagi..
Tapi, serunding tu ada banyak balance lagi..




Sekian..


Tuesday, September 11, 2012

Coffee Time @ OldTown Bentong


Assalamualaikum..


Ni last week punyer cerita..baru nak hupdate dlm blog..hehehe
Petang tu kereta standard lapar jadi dia ajak makan oldtown..dia dah standby siap2, so sampai jer sy terus gi sana..kebetulan sy balik awal so sampai pon awal sket..sebab dekat dengan rumah so makan kat sini jer, senang nak balik rumah kan..



Kereta standard makan benda ni..very the orang putih tau..tp ceh, dahla xpelawa sy..makan sorang2..


Walaupun sy dah makan tengahari tu tapi sy nak order makan jugak so sy pilih laksa..
Laksa ni xnak pelawa kereta standard, sebab dia bukannyer makan pon laksa..pandang sebelah mata pon xhingin..ceh, belagak sombong betul..laksa antara makanan yang paling sedap kat Malaysia ni boleh dia xsuka..




My little apple "Qayyum"..dah besar dah budak ni...tiap2 petang papa dia kene bawa jalan2, barulah gembira..




Nasib baik xmengganas sangat kat dalam oldtown ni, kalau tidak bikin malu mama dengan papa jer..




Dia xnak duduk dekat kerusi, nak duduk atas meja jer..




Haa, macam2 gaya duduk aksi akrobatik budak ni buat tau..





Sian dia, xder orang order makan untuk dia..mak bapak masing2 isi tembolok masing2 jer..hahaha











Comel jer kan..




Yang ni paling xblh belah...orang minum coffee, dia pon sibuk nak sedut jugak..







Yang ni paling cumil kan...


Sekian..


Friday, September 7, 2012

Samsung Tab Application


Assalam..


Hari tu baru tukar wall paper macam akuarium..comel jer sebab ikan tu semua bergerak2..bila touch macam sentuh air..kalau tunjuk kat Qayyum kan memang seronokla dia tekan2 dekat ikan2 tu..






Sekarang memang addicted giler main Jewel Star..haha..sampai kereta standard pon bosan..banyak lagi game dalam application ni yang tak try lagi..


Haritu install Letter from Nowhere..game cari2 barang tersembunyi..tengah syok masyuk main sekali kener beli la pulak..cehh betul..dia free sampai stage 3 jer lepas tu dah kene bayo..hampeh betul, baru nak feel tau..makcik nak free jer, yang bayor xtakmau okey..lepas tu install pulak The Mystery of Cristal Portal..hampeh, sama jugak..yang free 3 stage jer lepas tu kene beli..terus uninstall..senang jer...


Mortal Skies, Cartoon Wars, Fishing dengan Angry Birds tu kereta standard yang main..kadang2 confuse..ni telefon sapa yang sebenarnya..cewah, xderla..kitorang sharing is caring..sy pulak main jewel dengan tetris tu jer...hahaha..langsung tak mencabar kan..Fruit Ninja, Kids Piano dengan Talking Tom tu bagi Qayyum yang main..


Apakah lagi game yang best?banyak lagi yang x explore..


Sekian..


Nasi Kukus @ HAYAKI Danau Kota


Assalamualaikum..


Sejak akhir-akhir ni, mood berblog agak kureng sket..ntah sy pon xtahu la kenapa..yang pastinya sebab pc kat office rosak hari tu memang stress tau..miggu ni pulak ada kursus, lepas tu bergelut dengan final exam lagi..tambah pulak dengan last minute project paper..memang sangat buuuusssyyyyy..hahaha..mengalahkan menteri wanita pulak kan..


Untuk semester ni, kuliah dan exam dah berakhir..yeaaa disituuu..insyaallah tinggal satu semester lagi untuk sy menamatkan penderitaan ini..huhh, menderita la sangatkan..


Pada sy memang satu penderitaan dan pengorbanan..kang nak nasihat kat anak2 buah, anak2 sedara semua silalah belajar rajin2 awal2..xderla macam mokcik ni haa, dah tuek baru nak belajarr..sy amat berterima kasih pada kereta standard sebab memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi..xkesah nak hantar sy gi kelas tiap2 minggu, jaga anak lagi..lepas sy dah habis belajar, eloklah awak pulak sambung belajar jugak untuk masa depan awak..


Kalau dulu, masa sy ambik diploma kan..memang bermati-matian dah taknak sambung belajar lagi..tu yang xnak ambik muet tu..tapi sekarang sy menyesal sebab xmemulakan langkah lebih awal dulu2..kalau tak sy dah habis degree then maybe dah sambung master..by age of 30, dah berada di tahap selamat dengan carrier yang berkembang..hahaha..


Sekarang kan dah menyesal sket, dah nak dekat 30 xabes2 belajar lagi, gaji sket, karier masih belum xberkembang  dll..dan banyak lagi lah..Ok, cukup setakat ni dulu penyesalan sy..





Ni kawan UTM sy, nama dia Annie..sy kenal dia since sy semester 1 hampir 4 thn lepas hingga sekarang..kitorang memang ambik course yang sama so start semester 2 memang kami plan ambik same course supaya senang nak buat group project..


Tapi, ni last semester untuk dia..Annie dah habis so semester yang lepas tu merupakan semester akhir kitorang together..tapi good news is, mungkin kami akan grad sama2 next year..


Petang semalam kitorang discuss project paper..biasala dah last minute baru menggelupor memang tak sah..sy pon heranla, kalau buat awal2 kan memang idea xnak keluar..tapi kalau dateline lagi 2,3 hari memang idea tu mencurah2 keluar xnka berhenti..hahaha..


Last paper kitorang sama ialah Islam & Isu2 Semasa..masa final exam, masyaallah..tawakal jelah sebab malas nak baca buku kan..multiple choice question, ada 80 soalan..sy memang tak expect sy boleh score la..harap2 final project membantu..kitorang kene buat extra work sket sebab ponteng 2 kelas..ala yang gatal2 gi ikut family day kat cameron highland hari tu..haa..subjek ni la..yang Annie pulak pon gi jalan2 gi China ke mana ntah..



Before start, makan tengahari dulu..Annie nak makan kat HAYAKI Danau Kota..dulu2 kitorang memang ada kelas kat area Danau Kota tu yang selalu makan kat Hayaki ni..dah lama xmakan, ada rasa rindu sket..hehehe..



Nasi dia semua sedap2, pada tekak sy la kan..tapi semalam kitorang seia sekata makan nasi kukus..dulu rasanya lagi murah..less than RM6 siap set dengan ice lemon tea lagi tapi sekarang nasi jer RM6.90..agaknya sebab dah sedap, diorang ni pon markup la harga..



Nasi dihidang dalam dulang mengkuang..bau pon wangi sebab ada daun pisang..




Nasi memang panas berasap2..tapi nasi ni pedas sket..kalau xtahan pedas jgn order..sy tak habis pon sebabsebelum jumpa Annie dah melantak cool blog chocolate satu..hehe



Peace No War "V"


Sekian...